Policy Agenda

Politika

Miért ne számítsunk háromhetente ülésező parlamentre?

Miért ne számítsunk háromhetente ülésező parlamentre?

Augusztusban készítette el az új kormány a 2010-es őszi parlamenti ülésszakra vonatkozó törvényalkotási programját. A terv negyvenkét jogszabálytervezetet tartalmaz, azaz a kormány mostani szándékai szerint ennyi törvény kerül benyújtásra azzal az igénnyel, hogy év végére az utolsó szálig elfogadtatnák azokat. A negyvenkét törvény nem számít kirívóan magasnak az elmúlt nyolc ülésszakhoz képest, de ha hozzávesszük azt a gyakorlatot, hogy a kormányok általában felülteljesítik ebbéli terveiket, valószínű, hogy egy háromhetente ülésező parlament akkor teljesíthet egy ilyen intenzív programot, ha közben a kormány senkivel sem egyeztet a javaslatokról.  Mellékelt táblázatunkban összeszedtük, hogy 2006 óta az ülésszakok előtt az aktuális kormány hány törvény elfogadtatását jelezte az Országgyűlésnek, végül pedig hány került tényleges elfogadtatásra. A könnyebb összehasonlíthatóság kedvéért a nemzetközi egyezmények kihirdetését tartalmazó törvényeket nem számoltuk bele egyik ülésszakba sem.

Tovább

Bizonytalan Tarlós többsége a budapesti közgyűlésben

Bizonytalan Tarlós többsége a budapesti közgyűlésben

Radikális változáson ment át az önkormányzati rendszer a kétharmados kormánypárti többség intézkedései nyomán. A törvényhozók egyrészt csökkentették az önkormányzati képviselők számát, valamint a megyei közgyűlések választási szabályait is átalakították. Mostani elemezésünkben azt tekintjük át, hogy a megyei és a fővárosi közgyűlésben milyen mandátumarányokra számíthatunk ez év őszén. Modell-számításunk alapja a tavaszi parlamenti választások eredményei, vagyis a pártok megyei listán szerzett szavazatának arányai.  Ezekből az adatokból kivontuk a 23 megyei jogú város szavazóköri adatait (hiszen ezek a városok saját közgyűléssel rendelkeznek), és így prognosztizáljuk, hogy mi várható a megyei közgyűlésekben, illetve a fővárosban október 3-a után.

Tovább

Szélsőbalosok Magyarországon

Szélsőbalosok Magyarországon

A gazdasági válság hatására az elmúlt években jelentős erőre tettek szert a radikális, szélsőséges mozgalmak. Ahogy Magyarországon, úgy Európában is elsősorban a szélsőjobboldali politikai formációk előretörése a tendencia, míg a radikális baloldali szervezetek nem tudták számottevően növelni társadalmi bázisukat. 2008-ban az osztrák parlamenti választásokon két szélsőjobboldali párt összesen 29,5 százalékos eredményt ért el (FPÖ 18%, BZÖ 11,5), Kelet-Európában pedig Magyarországon a legszembetűnőbb ezen eszmék előretörése, hiszen a Jobbik több mint 16 százalékos eredményt ért el a tavaszi parlamenti választásokon. A szélsőbaloldali pártok közül említésre méltó parlamenti eredményt Európában a német szociáldemokratáknál (SPD) radikálisabb eszméket képviselő Die Linke (Bal Párt) ért el idén tavasszal az észak-rajna-vesztfáliai választásokon, 5,6 százalékos eredménnyel.

Tovább

Hideg kampány és egyéb csodafegyverek október 3-ra

Hideg kampány és egyéb csodafegyverek október 3-ra

A két időpont közelsége miatt az önkormányzati választásokat gyakran az országgyűlési választások „harmadik fordulójaként” emlegetik.  Ha másban nem, annyiban a megállapítás mindenképpen igaz, hogy a tavaszi választások győztese komoly előnnyel indul, hiszen a mindenkori győzteshez húzás mellett az aktuális kormányzópártnak lehetősége van felhasználni kormányzati erejét arra, hogy önkormányzati kampányát segítse – erőforrásaival, lehetőségeivel.

Tovább

Egyetlen ellenfele maradt a Fidesznek

Egyetlen ellenfele maradt a Fidesznek

Lényegében már tavasszal borítékolni lehetett az önkormányzati választások végkimenetelét. Minden elemző egyetértett abban, hogyha a kormánypártok nem követnek el jelentős hibákat, stabil többségeket szereznek a közgyűlésekben, és megszerzik a megyei jogú városok polgármesteri székeinek szinte valamennyi részét. Az október 3-ai választás legérdekesebb kérdése talán az volt, hogy hogyan szerepel majd a másik három parlamenti párt.

Tovább

Öt elem, ami várhatóan benne lesz az új alkotmányban

Öt elem, ami várhatóan benne lesz az új alkotmányban

Komoly társadalmi vitának kellene megelőznie az új alkotmány elfogadását, ám Magyarországon a lakosság nem annyira alkotmánytudatos, mint például az Egyesült Államokban. A tervek szerint az új alaptörvény decemberben kerül a miniszterelnök asztalára, tavasszal pedig az országgyűlés is napirendre tűzheti. A Policy Agenda elemzésében az alkotmányozás folyamatát elemzi, és öt lehetséges elemet emel ki az új alaptörvényből, ami komoly vitákhoz vezethet.

Tovább

Élen a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, lemaradt a vidékfejlesztési tárca

Élen a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, lemaradt a vidékfejlesztési tárca

Jövő héten véget ér az országgyűlés őszi ülésszaka, a Policy Agenda megvizsgálta, hogy a kormány törvényalkotási programja hogyan teljesült. Legjobban a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, leggyengébben a Vidékfejlesztési Minisztérium teljesítette a kormány által előzetesen meghatározott feladatokat. Az adatokból kiderül az is, hogy a kormány, vállalásainak 62%-át teljesítette eddig (bár még egy parlamenti nap hátra van).

Tovább

Orbán kitart új kormányzási modellje mellett

Orbán kitart új kormányzási modellje mellett

Az Orbán-kormány regnálásának első két hónapja után már egyértelmű volt, hogy a korábbiaktól eltérő, új parlamenti és kormányzati modellt vezetett be a Fidesz. Ennek lényege, hogy a kormányzást tulajdonképpen a Fidesz parlamenti frakciója irányítja (hiszen a törvények többségét a frakció nyújtotta be), így az első hónapokban a kormányra csak statisztaszerep hárult.

Tovább

Mi a közös Gyurcsányban, Bajnaiban és Orbánban?

Mi a közös Gyurcsányban, Bajnaiban és Orbánban?

Az elmúlt hetekben a Policy Agenda elemzéseiben megvizsgálta, hogy a kormány által megszellőztetett strukturális reformok kapcsán mire lehet számítani. Egy nappal a reformcsomag egy részének a várható bejelentése előtt a Policy Agenda megvizsgálta, hogy az előző kormányokkal összehasonlítva milyen azonosságok és különbségek figyelhetőek meg a reformok kommunikációjában.

Tovább