Miért ne számítsunk háromhetente ülésező parlamentre?

Miért ne számítsunk háromhetente ülésező parlamentre?

Augusztusban készítette el az új kormány a 2010-es őszi parlamenti ülésszakra vonatkozó törvényalkotási programját. A terv negyvenkét jogszabálytervezetet tartalmaz, azaz a kormány mostani szándékai szerint ennyi törvény kerül benyújtásra azzal az igénnyel, hogy év végére az utolsó szálig elfogadtatnák azokat. A negyvenkét törvény nem számít kirívóan magasnak az elmúlt nyolc ülésszakhoz képest, de ha hozzávesszük azt a gyakorlatot, hogy a kormányok általában felülteljesítik ebbéli terveiket, valószínű, hogy egy háromhetente ülésező parlament akkor teljesíthet egy ilyen intenzív programot, ha közben a kormány senkivel sem egyeztet a javaslatokról.  Mellékelt táblázatunkban összeszedtük, hogy 2006 óta az ülésszakok előtt az aktuális kormány hány törvény elfogadtatását jelezte az Országgyűlésnek, végül pedig hány került tényleges elfogadtatásra. A könnyebb összehasonlíthatóság kedvéért a nemzetközi egyezmények kihirdetését tartalmazó törvényeket nem számoltuk bele egyik ülésszakba sem.

ülésszak

törvény

elfogadott

2006. ősz

37

46

2007. tavasz

50

83

2007. ősz

44

61

2008. tavasz

37

40

2008. ősz

38

59

2009. tavasz

30

73

2009. ősz

36

75

2010. tavasz

7

21

2010. ősz

42

?

 

Ha a felsorolásban nem számolunk a 2010-es tavaszi ülésszakkal (hiszen a tavaszi parlamenti választások miatt rövid ülésezési időszak volt), akkor azt az eredményt kapjuk, hogy a hét törvényalkotási program átlagban valamivel több, mint harminckilenc elemet tartalmazott. A mostani program tehát az elmúlt időszak átlagához képest ambiciózusabb, de nem éri el a legintenzívebb 2007-es ülésszakokat. A számok azt mutatják, hogy a törvényalkotási programban foglaltakon kívül szinte kivétel nélkül jóval több előterjesztés kerül elfogadásra: ezek egy részét (általában a kisebbiket) a kormánypárti képviselők nyújtják be, többségét pedig a kormányzat. A „teljes hosszúságú” ülésszakokat nézve az látszik, hogy átlagban 62,4 törvény került elfogadásra. Ősszel kevesebbet ülésezik a parlament, mint tavasszal, ezért átlagban a benyújtott és a zárószavazásig elvitt törvények száma éppen csak meghaladja a hatvanat.

A most kezdődő ülésszak alatt azonban nem csak a kidolgozás, és kormány által benyújtás előtt álló kezdeményezésekről szavaz az Országgyűlés, hanem arról a hatról is, melyeket nyáron nem fogadtak el. Ilyen javaslat például a sajtószabadsággal és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló, illetve az országgyűlési képviselők választásáról szóló tervezet. Jelenleg tehát negyvennyolc ősszel elfogadásra szánt kezdeményezés tartalmát, vagy célját ismerjük.

Amennyiben a Fidesz tartani akarja eddigi lendületét, akkor a korábbi évek törvénykezési tempójához viszonyítva úgy számolhatunk, hogy tizenkét-tizennégy törvényjavaslat elfogadtatása várható azon felül, melyek a törvényalkotási programban eddig szerepelnek. Kövér László, az Országgyűlés új elnöke a parlamenti uborkaszezon kezdetén felvetette, hogy nincs ellenére a háromhetes parlamenti ülésezési rend visszaállítása, mivel álláspontja szerint ez megfontoltabb, körültekintőbb törvénykezési munkát eredményezne. A miniszterelnök ugyanakkor jelezte, hogy nem feltétlenül ért egyet a felvetéssel. A lenti táblázatunkban összegyűjtöttük, hogy amikor legutoljára ülésezett háromhetente az Országgyűlés, hány törvény került elfogadásra.

év

tavaszi ülésszak

őszi ülésszak

1999.

37

31

2000.

36

43

2001.

52

48

 

A számok azt mutatják, hogy az ábrán megjelölt ciklusokban jóval kevesebb jogszabályt fogadtak el, mint a heti ülésezési rend idején. 1999 és 2001 között ülésszakonként átlagban negyvenegy törvényt szavaztak meg, amely nagyjából hússzal kevesebb, mint az elmúlt évek átlaga. Ennek fényében, és látva az Orbán-kormány őszi terveit, nem tűnik túlzottan reálisnak, hogy változzon a mostani ülésezési rendszer. Ha ugyanis a Házelnök elképzelése valósul meg, akkor minden bizonnyal szertefoszlik a miniszterelnök azon ígérete, elképzelése, mely szerint olyan törvénykezési tempót diktál kormánya, amely az ellenzék számára is kellő időt enged a szakmai vitára. Amennyiben minden harmadik hétre hívják össze a plenáris ülést, akkor csak úgy tudják tartani a törvényalkotási programot, ha házszabálytól való eltéréssel, illetve egyetlen módosító javaslat elfogadása nélkül rövidítik le a tárgyalási időt. Ez viszont a demokratikus intézmények kiiktatására hivatkozó ellenzék számára komoly kommunikációs előnyöket hordozna.

A felsoroltak alapján három megállapításra jutottunk. Egyrészt a törvényalkotási program alapján nem várható a kormánytól, hogy változtat az eddigi ülésezési gyakorlaton, hiszen a „háromhetes” parlament sem technikailag, sem politikailag nem hozna előnyt a Fidesz számára. Másrészt valószínűsítjük, hogy a korábbi évek törvényalkotási átlagát mindenképpen hozni akarja a Fidesz. Ez a most ismert terveken túl további tizenkét-tizennégy törvényjavaslatot jelent, melyeket még nem ismerünk. Végül, miután a kormánypártok a minimális kockázat taktikáját követték az elmúlt időszakban, nem várható, hogy az október 3-ai önkormányzati választások előtt bármilyen érdemi információ kikerülne a kormányzati apparátusból arra vonatkozóan, hogy milyen további törvényeket kíván benyújtani a kormány, és annak politikusai a 2010-es esztendő végéig.

2010. augusztus 25.