Policy Agenda

Politika

Választások 2014: Satu fék a jogalkotásban

Választások 2014: Satu fék a jogalkotásban

A Policy Agenda múlt heti elemzésében azt vizsgálta meg, hogy milyen kampányra lehet számítani tavasszal. A kormánypártok számára a sikerhez vezető út fontos elemei: semmi kockázat, kevés hiba. A jogalkotás az egyik forró terület ebből a szempontból, de az előzetes adatok azt mutatják, hogy a kabinet teljesítményét erőteljesen „lecsavarják” a következő két hónapban.

Tovább

Ez dönti el a választásokat

Ez dönti el a választásokat

A köztársasági elnök döntése alapján már ismert, hogy április 6-án lesz az országgyűlési választás. A politikai erőviszonyokat látva lassan kirajzolódik, hogy kik szállnak majd harcba a szavazatokért. A Policy Agenda heti elemzésében azt mutatja be, hogy milyen hőfokú kampányra kell számítani az elkövetkező két és fél hónapban.

Tovább

Házelnök véget vetne a frakciókormányzásnak

Házelnök véget vetne a frakciókormányzásnak

A parlamenti ciklus utolsó hónapjaiban új Házszabályt akar a kormánypárti többség elfogadtatni. A Fidesz képviselői szerint ennek egyik legfontosabb eleme, hogy általános szabály szerint egy törvényjavaslat benyújtása és az általános vitájának elkezdése között hat napnak kell eltelnie. A Policy Agenda azt vizsgálta meg, hogy a jelenlegi parlament mennyire tartja be ezt a szabályt.

Tovább

Ellentétek a Fideszben: rendeleti kormányzás vs. frakciókormányzás

Ellentétek a Fideszben: rendeleti kormányzás vs. frakciókormányzás

A múlt héten éles vitát váltott ki Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének interjúja, amelyben kritizálva a mai törvénykezési gyakorlatot egyfajta rendeleti kormányzás bevezetését tartaná jónak. A Policy Agenda ebben a törvénykezési ciklusban többször is elemezte a parlament tevékenységét, és számokkal támasztottuk alá, hogy az elmúlt 20 évhez képest egy új módszer, a frakciókormányzás honosodott meg. Lehetséges, hogy ezzel a saját maga által bevezetett modellel kíván szakítani a Fidesz?

Tovább

Kié a hatalom? – Az Orbán-kormány valódi döntéshozói

Kié a hatalom? – Az Orbán-kormány valódi döntéshozói

Új kormánystruktúra kialakítását nem csak abból a szempontból lehet elemezni, hogy hány tárca és milyen formális hatáskörök találhatóak benne, hanem hatalomtechnikai szempontból. Elemzésünkben azt mutatjuk be, hogy az új kabinetben kik uralják a kulcsfontosságú területeket, amelyek a teljes kormányzati mechanizmusra kihatással vannak.

Tovább

Hogyan tovább MSZP?

Hogyan tovább MSZP?

Kongresszus utáni helyzetelemzés

Szombaton tartotta a parlamenti választások utáni tisztújító kongresszusát az MSZP. Kérdés az, hogy ezek után erősíteni tudja e váltópárti szerepét a szocialista párt, vagy továbbra is veszít támogatottságából. Egy politikai párt jövőbeli szerepét nem csak az határozza meg, hogy mit tud, vagy akar magából mutatni, hanem az is, hogy a külső környezet, benne a többi párt, és a társadalomban róla kialakított kép mit enged számára. Ebből a szempontból elemeztük a hétvége eseményeit.

Tovább

Beindult a parlamenti daráló

Beindult a parlamenti daráló

 Az országgyűlés első 50 napjának értékelése

 

Az Országgyűlés első ötven napja kiváló alkalom arra, hogy megnézzük mi történ a Parlament megalakulása óta. A számok, statisztikai eredmények segítségével értékeljük az egyes képviselőcsoportok munkáját, és megnézzük, hogy a mostani tempó miben különbözik a 2002-es és a 2006-os parlament megalakulásának kezdeti időszakától.

Tovább

Legnagyobb kihívása előtt az Orbán-kormány

Legnagyobb kihívása előtt az Orbán-kormány

A közvéleményt és a politikát is jócskán meglepte, hogy múlt hét végén hirtelen megszakadtak a tárgyalások a magyar kormány, a Nemzetközi Valutaalap, valamint az Európai Unió küldöttsége között. Mostani elemzésünkben azt vizsgáljuk, hogy a tárgyalási kudarc milyen következményekkel járhat az országra nézve, ennek következtében milyen mozgástere maradt a kormánynak a helyzet stabilizálására. Végül pedig arra keressük a választ, hogy milyen kitörési lehetőség maradt a kialakult helyzetből.
Tovább
Orbán új kormányzási modellje

Orbán új kormányzási modellje

Új modell született, a frakciókormányzásé, a kormány eddig háttérben maradt.

Az újonnan megalakult parlament első ülésszakának lezárultával sokan sokféleképpen elemezték már az új kormányzat eddigi teljesítményét. Legfrissebb elemzésünkben az elkészített törvényjavaslatok, kormányrendeletek, valamint miniszteri rendeletek számát alapul véve vonunk le következtetéseket. Álláspontunk ez alapján, hogy a fölényesen megnyert választások óta a Fidesz a korábbiaktól eltérő, új parlamenti és kormányzati modellt vezetett be. A modell lényege, hogy a kormányzást tulajdonképpen a Fidesz parlamenti frakciója irányítja, így az első „felvonásban” a kormányra csak a statisztaszerep hárult.

Tovább

Hogyan lehet erős elnök Schmitt Pál?

Hogyan lehet erős elnök Schmitt Pál?

Súlytalannak, inkább reprezentatívnak tartják a köztársasági elnök intézményét a mai magyar politikai berendezkedésben. Az elmúlt húsz évben regnált három államfő igyekezett betölteni, sőt, tágítani a rá szabott keretet, ennek hatására már a közvélemény is jól ismeri, hogy a jogszabályi és politikai mezőben a köztársasági elnöknek milyen mozgástér áll a rendelkezésére. Az államfőnek valójában két olyan jogköre van, amivel nemcsak verbálisan fejezheti ki szándékát. Az egyik a kinevezési jogkör, hiszen akaratán kívül néhány kulcspozícióba nem lehet jelöltet kinevezni, a másik pedig a sokat emlegetett elnöki vétó.

Tovább