A szeptemberi iskolakezdés előtt több adat is nyilvánosságra kerül arról, hogy milyen a gyermekes családok helyzete. A kormány folyamatosan hangoztatja, hogy mekkora segítséget jelent az ingyenes tankönyv az iskolások egy részének. A Policy Agenda a létminimum és a társadalmi minimum segítségével vizsgálta meg a kisgyerekes családok anyagi helyzetét.
Gyermekes családok és a létminimum
Magyarországon 2017-ben a lakosság 30%-a élt olyan háztartásban, ahol a családi jövedelem nem érte el a létminimum szintjét. Az iskolai évkezdet kapcsán a Policy Agenda kiszámította, hogy a gyermeket nevelő családok helyzete hogyan alakul.
Létminimum és társadalmi minimum összege gyermekes családoknál
család összetétele | létminimum háztartási szintű összege | társadalmi minimum háztartási szintű összege |
1 felnőtt + 1 gyermek | 149.243,- Ft. | 194.238,- Ft. |
1 felnőtt + 2 gyermek | 194.468,- Ft. | 253.098,- Ft. |
2 felnőtt + 1 gyermek | 217.080,- Ft. | 282.528,- Ft. |
2 felnőtt + 2 gyermek | 262.305,- Ft. | 341.388,- Ft. |
2 felnőtt + 3 gyermek | 298.485,- Ft. | 388.476,- Ft. |
Forrás: Policy Agenda, Társadalmi minimum 2018
A tavalyi évben létminimum alatt élőnek számított a gyermeket nevelő családokban élők 42%-a. Ez jóval nagyobb arány, mint a teljes lakosságban, és ez azt mutatja, hogy a létminimum szempontjából ez a társadalmi réteg a legkiszolgáltatottabb. Becsléseink szerint 750 ezer gyereket érint ez az élethelyzet.
Amennyiben a gyermekek száma alapján nézzük, akkor az 1-2 gyermekes családok 41%-a tartozik abba a körbe, ahol a létminimumot sem éri el a jövedelem, míg a 3 vagy több gyermekeseknek 49%-a.
Településtípusonként is jelentős különbségek vannak a gyermeket nevelő családok anyagi helyzetében. A fővárosban élő gyermekes családok tagjainak 23%-a él létminimum alatt, míg a falvakban ez az arány 54% (!). A jelentős, óriási jövedelmi egyenlőtlenség ebben is megmutatkozik.
A társadalmi minimum a létminimumnál tehát egy minőségileg magasabb szint: „szerény fogyasztási szintet jelent, az alapvető szükségletek kielégítésén felül, racionális gazdálkodás mellett olyan javak és szolgáltatások fogyasztására nyújt lehetőséget, amelyek a gazdasági, társadalmi, kulturális fejlettség adott szintjén már tömegigénnyé váltak. Ez a minimum némi átcsoportosítási, tartalék lehetőséget is ad rendkívüli esetekre.”
A gyermeket nevelő háztartásoknak csupán csak 32%-a van a társadalmi minimum szintje felett.
Kinek segít az ingyenes tankönyv?
Az adatok azt mutatják, hogy még mindig nagyon sok családot érint az, hogy gyermeket nevel, és a havi jövedelem nem elég kisebb váratlan kiadások fedezésére. A kormány azt hangsúlyozza, hogy az ingyenes tankönyvek biztosításával (1-9. évfolyam valamennyi tanulója, míg a 10-12. évfolyamon a normatív támogatásra jogosultak) több mint egymillió gyereknek segített, és a tavalyi évi adatok szerint kb. 12 milliárd forintot költött el.
Sokszor vetik az ellenzék szemére – főként a baloldali pártokéra -, hogy a kormány ezekkel az intézkedésekkel elszívja a politikai mozgásteret előlük. Ha úgy tetszik balról előzik az ellenzéki pártokat.
Valójában, ha megnézzük ez az intézkedés is egy univerzális támogatás. Azaz minden társadalmi rétegbe tartozó gyermek 1-9. osztály között ugyanúgy részesül belőle. Akkor is, ha az adott háztartás létminimum alatt él, vagy a jövedelme meghaladja a társadalmi minimumot is.
Amennyiben a kormány társadalmi egyenlőtlenség csökkentése szempontjából akarná felhasználni a tankönyvtámogatás rendszerére fordított forrásokat, akkor nem indokolt az, hogy mindenki egyenlő mértékben kapja. A tehetősebb családok számára jutatott ingyen tankönyvre fordított pénzt ésszerűbb lenne visszaforgatni a nehezebb helyzetben lévő gyermekek támogatására, segítve ezzel is a felzárkóztatásukat.
Comments are closed.
Comments: 1
[…] adatokat a Policy Agenda független kutatóműhely tette közzé (ami azóta, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2015-ben beszüntette a létminimum […]