Policy Agenda

Gazdaság

Társasági adó: „elpárolgó” százmilliárdok

Társasági adó: „elpárolgó” százmilliárdok

A jövő évi költségvetési törvény azt tartalmazza, hogy 2018-ban 908 milliárd forint adókedvezményt hagy az állam a lakosságnál, és a cégeknél. A vállalkozásokat érintően ebből a legnagyobb tétel: 210 milliárd forint a társasági adó leírásának lehetősége. A Policy Agenda azt nézte meg, hogy 2010 óta hogyan alakult a TAO leírásának a lehetősége, és ezen belül is különösen a sportcélú támogatások szerepe.

Tovább

Nyugdíjasokkal kezelnék a munkaerőhiányt?

Nyugdíjasokkal kezelnék a munkaerőhiányt?

A kormánypártok a diákszövetkezetek példáján felbuzdulva a nyugdíjasok számára is megteremtenék a szövetkezeti formában történő foglalkoztatás lehetőségét. A törvényjavaslat indoklása szerint a „munkanélküliség nagy léptéke ellenére munkaerőhiány tapasztalható, ez munkaerő-piaci kiegyensúlyozatlanságot eredményez, amit meg kell kísérelni enyhíteni.” A Policy Agenda megvizsgálta, hogy ez a szövetkezeti forma valójában esélyt jelenthet-e a nyugdíjban lévők foglalkoztatására.

Tovább

Jövő évi költségvetés: kevesebb jóléti juttatásokra, kilőttek a sporttámogatások

Jövő évi költségvetés: kevesebb jóléti juttatásokra, kilőttek a sporttámogatások

A jövő évi költségvetés vitája jelenleg is zajlik a parlamentben. Most döntenek a képviselők arról, hogy mennyi jut az állami működésre, jóléti kiadásokra, vagy a gazdasági feladatokra. Ennek kapcsán a Policy Agenda azt vizsgálta meg a zárszámadási törvények, és a költségvetési törvények alapján, milyen változások figyelhetőek meg az elmúlt 16 évben.

Tovább

Létminimum 2016

Létminimum 2016

 

A Központi Statisztikai Hivatal 1991 óta évente közölte a számított létminimum értéket. 2015-ben a KSH bejelentette, hogy szakmai okok miatt nem folytatja a létminimum-számítás közlését. Annak érdekében, hogy ez az értékes szakmai munka ne szakadjon meg, és legyen továbbra is egy olyan mérőszám, amely megmutatja, hogy milyen a társadalmi fejlődés dinamikája, ezt követően a Policy Agenda folytatta a kutatási programot. A projekt támogatója a Friedrich Ebert Stiftung és a Magyar Szakszervezeti Szövetség.
Tovább

Gazdasági Fejlődés Indexe: lassan növekvő infláció, és bizonytalanul javuló gazdaság

Gazdasági Fejlődés Indexe: lassan növekvő infláció, és bizonytalanul javuló gazdaság

A Policy Agenda által számított Gazdasági Fejlődés Index (GFI) a az előző év végi lassú csökkenés után enyhén javuló tendenciát mutat, 2017. I. negyedévében 0,99 az értéke. Az index által jelzett tendencia a vállalkozások gazdálkodásában pozitív elmozdulást, a pénzügyi folyamatoknál javuló míg a háztartásoknál változatlan  helyzetet jelez a következő időszakra.

Tovább

Munkaerőhiány és nyugdíj problémája

Munkaerőhiány és nyugdíj problémája

A munkaerőhiány, az alacsony bérek és a nyugdíjak kérdése egyre inkább összekapcsolódik. A választásokhoz közeledve pedig egyre nyilvánvalóbb, hogy a magukat kormányképesnek tartó politikai erőknek mondaniuk kell valamit ebben a kérdésben is. A Policy Agenda megvizsgálta, hogy a pártoknak milyen problémákkal, és megoldási nehézségekkel kell szembenézniük ebben az ügyben.

Tovább

Gazdasági Fejlődés Index: hiányzó „eszközök” a versenyképesség javulásához

Gazdasági Fejlődés Index: hiányzó „eszközök” a versenyképesség javulásához

A Policy Agenda által számított Gazdasági Fejlődés Index (GFI) az év elejétől tartó lassú csökkenéssel 2016. IV. negyedévében tovább mérséklődött (0,89). Az index által jelzett tendencia mind a vállalkozások gazdálkodását, mind a pénzügyi folyamatok összességét kedvezőtlenebbnek jelzi a következő időszakra, mint a megelőző negyedévekben. A háztartások átlagos helyzete azonban változatlan, összességében kissé javuló is lehet. Az előző év negyedik negyedéhez (1,05) viszonyítva az index mostani részindikátorai közül a vállalkozások helyzetében látunk érezhető romlást, míg a pénzügyi és háztartási indikátorok az egy évvel korábbi szinthez képest csak kis csökkenést mutatnak.

Tovább

Jelentős minimálbér emelés, de ez mégsem „rezsicsökkentés 2.0”

Jelentős minimálbér emelés, de ez mégsem „rezsicsökkentés 2.0”

A kormány 2017-ben és 2018-ban összesen 24,2%-kal emeli a kötelező legkisebb munkabér összegét. Ezzel megvalósulhat az a többéves szakszervezeti követelés, hogy a minimálbér nettó értéke ne legyen kisebb a létminimumnál. Politikai szempontból a jelentős béremelés a legalacsonyabb kategóriában vitathatatlanul „csodafegyvernek” tűnik, mégsem beszélhetünk „rezsicsökkentés 2.0”-ról. Ennek okait vizsgálta a Policy Agenda.

Tovább