Az állam nem csak a közszférában jelenik meg munkáltatóként, hanem az állami vállalatok tulajdonosaként is. A munkaerőhiány miatti működési problémák sok esetben már nem csak a szolgáltatást igénybevevőknél is érződik. A Policy Agenda az állami vállalatok éves beszámolói alapján megvizsgálta a bérek emelkedését.
Az állami cégek béremelései
A mindenkori bértárgyalásoknak van egy különös eleme, ez pedig a kormány szerepe. A kormány egyszerre szabályozó, és munkaadó. Korábbi évekhez hasonlóan megvizsgáltuk a legnagyobb állami vállalatokat, illetve cégcsoportokat az alapján, hogy hogyan változtak a bérek 2010 és 2018 között. A vizsgálatba bevont cégekben 125 ezer fő dolgozott éves átlagban. A két legnagyobb foglalkoztató a MÁV-csoport (kb. 37 ezer dolgozó), és a Magyar Posta (30 ezer dolgozó). Ezen kívül egységes tömbben vizsgáltuk a regionális Vizi-közmű társaságokat (6 ezer dolgozó), a Volán-társaságokat (18 ezer dolgozó), erdészeteket (8 ezer dolgozó) és az egyéb kiemelt társaságokat (26 ezer dolgozó) – ide tartoznak például a Magyar Villamos Művek, a Szerencsejáték Zrt, és a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató cégek.
Egy főre jutó bérköltség változása (%)
cég, cégcsoport | 2010-2018. között | 2016-2018. között | 2018/2017. |
Magyar Államvasutak | 57% | 31% | 14,6% |
Magyar Posta | 54% | 25% | 11,5% |
Vízi közművek | 57% | 42% | 15% |
Közlekedési központok – Volán társaságok | 76% | 34% | 14,6% |
állami vállalati kör összesen | 61% | 32% | 14,2% |
Az állam ebben a körben 2010 óta összesen 61%-kal emelte meg a béreket. Ez 4 százalékponttal kevesebb, mint a versenyszférában lezajlott emelések.
Külön megvizsgáltuk a minimálbér emelését követő béremeléseket is. 2017-ben és 2018-ban jelentősebb minimálbér-emelésre került sor (24%-os emelkedés a két évre nézve, kumulált hatását tekintve). Ezt mindenképpen meghaladta a béremelés mértéke, amelynek nyilvánvaló mozgatórugója az egyre nagyobb munkaerőhiány volt.
Azt mindenképpen fontos megjegyezni, hogy a versenyszférában a 2018 és 2016 közötti béremelkedés 23%-os volt (minimálbérrel szinte teljesen megegyező), azaz az állam megpróbálta bérversennyel megállítani a munkaerő elvándorlását.
Mi lesz idén és jövőre?
Az idei béradatokból az látszik, hogy a versenyszférában magasabb a bruttó keresetek növekedése, mint a minimálbér emelés mértéke.
Az idei béradatok az állami cégeknél egyelőre nem ismertek, csak abból lehet kiindulni, hogy milyen megállapodásokat kötöttek a szakszervezetekkel. A MÁV esetében a hároméves megállapodás alapján idén 5%-os béremelésre került sor. Ez jelentősen alatta van a nemzetgazdasági átlag kétszámjegyű emelésének. A Magyar Postánál a szakszervezetek a korábbi megállapodást újratárgyalták, és kb. 8-9%-os béremeléssel lehet számolni azon a területen.
Szakszervezetek és a kormány között kötött bérmegállapodások
2017. évi | 2018. évi | 2019. évi | |
Magyar Államvasutak | 13% | 12% | 5% |
Magyar Posta | 10-14% között | 12% | 6% (újratárgyalták és a létszám 2/3-a 10%-os béremelést kap) |
Regionális víziközmű-társaságok | 13% | 12% | 5% |
Volán társaságok | 13% | 12% | 5% |
Magyar Villamos Művek | 10% | 9% | 8% |
Voltak ugyan arra próbálkozások, hogy a közszolgáltatások területén az idei átlagos 5-6%-os béremeléseket magasabbra tornásszák fel a szakszervezetek, de az állam eddig elzárkózott ettől. Amennyiben így marad a helyzet, akkor ismét elkezd távolodni egymástól az állami cégek bérszínvonala, és a versenyszféra több része. Ez pedig növelni fogja a belső elvándorlást, a munkaerőhiányt, és a szolgáltatási színvonal romlását.
Comments are closed.
Comments: 1
[…] A Policy Agenda (PA) csak a legnagyobb vállalatok mintegy 125 ezer dolgozójánál nézte meg az elmúlt kilenc évi […]