
Az Országgyűlés szeptember közepétől megkezdi őszi ülésszakát. A kormány ehhez kapcsolódóan időben benyújtotta a törvényalkotási programot. Ennek kapcsán a Policy Agenda által kidolgozott Politikai Hatás Index (PHa-index) segítségével az elkövetkező hat hónap jogalkotási munkáját vizsgáltuk, és megnéztük, hogy mely területeken lehet konfliktusokra számítani.
Lassul a „törvénygyár”…
A PHa-index a várható jogszabályok társadalmi, gazdasági és költségvetési hatása, a politikai kommunikációs lehetősége és a politikai szereplőkkel való lehetséges konfliktus alapján mutatja be, hogy milyen politikai hatása lesz egyes törvénytervezeteknek.
A kormány által benyújtott törvényalkotási program 39 törvényjavaslatot tartalmaz. 2006 óta vizsgálva a parlamenti ciklusok első rendes ülésszakát az látszik, hogy 2010-hez hasonló a nagyságrendje a törvényjavaslatok számának.
időszak | ciklusindító rendes ülésszak (őszi) törvényalkotási programjában szereplő törvények száma | ciklusindító rendes ülésszak (őszi) kormány által benyújtott törvényjavaslatok száma (kivétel nemzetközi szerződések) |
2006. ősz | 33 | 43 |
2010. ősz | 42 | 45 |
2014. ősz | 17 | 36 |
2018. ősz | 39 | ? |
Ha 2010 óta nézzük a kormányzati törvényalkotási programot, akkor az látszik, hogy a kabinet fel évente átlagosan 41 törvényt tervezett elfogadtatni az Országgyűléssel. Érdemes hozzátenni, hogy a törvényalkotási- és a ténylegesen megvalósult program ritkán találkozik, legalábbis az elfogadott törvények számát tekintve. Az eddigi tapasztalatok alapján kb. 40%-kal haladja meg a tervezetet a ténylegesen elfogadott, a kormány által benyújtott törvények száma.
Amik konfliktusos ügyek lehetnek…
A jelenlegi törvényalkotási programban szereplő törvények közül három kezdeményezés lehet olyan, amelyik konfliktussal járhat. Ezek a következők:
- egyházi törvény: a 2010-es „fülkeforradalom” után a parlament új egyházi törvényt fogadott el. Ennek kapcsán azóta nemzetközi bíróság előtt is pert vesztett a magyar állam, és az Alkotmánybíróság három határozatával is változtatásra kérte fel a jogalkotót.
Az előző parlamenti ciklusban már elkészült egy módosítási verzió, de sajtóhírek alapján a kormánypártok között is vita volt ennek kapcsán. Azt is hozzá kell tenni, hogy kétharmados többség hiányában a kormány túl sokat kockázatott volna azzal, ha a belső vitákkal teli javaslatot akkor a parlament elé viszi.
Mivel most már a kétharmad biztosított a kormánypártok számára, ezért nehéz lenne megmagyarázni, hogy miért nem tesznek eleget az Alkotmánybíróság döntésének, és módosítják a szabályozást.
- rendvédelmi feladatokat ellátók szolgálati viszonyának szabályozása: a nyári „uborkaszezon” egyik komolyabb belpolitikai vitája volt az, hogy a túlórát a jövőben nem lehet kifizetni a rendőröknek, hanem az csak szabadnappal „váltható” meg.
Nem lehet azonban tudni, hogy a Belügyminisztérium által tervezett módosítás a jogalkotási terv indoklása szerint hogyan kezeli ezt a problémát. Az ellenzék és a szakszervezetek számára azonban a javaslat vitája mindenképpen alkalmas lesz arra, hogy támadják a kormány szándékait.
- tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló törvény: normál esetben ez a szabályozás kevés figyelmet kapna. Az MTA Kutatóintézeteinek finanszírozását érintő változások miatt ugyanakkor politikai témává vált a tervezett módosítás. A jogalkotó szándéka szerint ősszel csak a kutatóhelyeknél keletkező szellemi alkotások szabályozását végezné el az Országgyűlés. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy ismét fellángol a vita az MTA és a kormány között, ha addig nem sikerül megállapodniuk egymással.
És ami még jöhet…
A kormánypártok szeretnek élni a frakciókormányzás eszközeivel. Ennek egyik jele a képviselők által benyújtott törvényjavaslatok jelentős száma. Az igazán éles, és konfliktusos ügyek így kerülnek a parlament elé, ezért erre számítani lehet az őszi ülésszak során is. Nem látható előre, hogy a „kultúrharc” milyen képviselői-javaslatokat generál, de biztosnak látszik, hogy a kormánypártok részéről jogalkotási eszközökkel is megtámogatják ezt a témát.
Két törvénynek a „sorsa” még biztosan nem került nyugvópontra, és ezek kapcsán az ősz során – megítélésünk szerint – várható valamilyen jogalkotás. Az egyik a „Lex-CEU”, hiszen egyre nehezebb lesz mindkét félnek az időt húzni ebben a kérdésben. Az egyetemnek már terveznie kell a következő időszakot, és ennek kapcsán – politikai jelentőségű kérdésként – a kormánynak el kell döntenie, hogy „elengedik” az egyetemet, vagy jogalkotással „maradásra bírják”.
Az ún. Stop Soros törvény erős. belső és külső politikai és szakmai kritikákat kapott. A Velencei Bizottság kritikái kapcsán akár sor kerülhet a törvény valamilyen korrekciójára, ez azonban politikai szempontból mindenképpen vereség lenne a Fidesz számára. Ezért csak valami nagyobb megállapodás részeként jöhetne szóba a módosítás. Politikai szempontból nézve kevés az esély arra, hogy a kormánypártok, mind a CEU, mind a Stop Soros kapcsán engednének a külső nyomásnak és jelentősen „visszatáncolnának” az eredeti szándékuktól.