Mi történt a bérekkel az egészségügyben?

Mi történt a bérekkel az egészségügyben?

Az elmúlt években a kormány és az ellenzék közötti szakpolitikai összecsapás két fő területe az oktatás és az egészségügy volt. A kormány mindkét területen hatalmas béremelést emleget, míg az ellenzék szerint a lényeg az, hogy hatalmas pénzeket vontak ki ebből a két rendszerből. A Policy Agenda heti elemzésében – a múlt heti oktatási terület után – most az egészségügy bérhelyzetét vizsgálta meg.

 

Hatalmas béremelés volt, vagy nem?

A kormány arra hivatkozik, hogy az egészségügy jelentős részének államosítása (értsd kormány közvetlen irányítása alá helyezése), valamint a célzott béremelési programok hatására nőttek az egészségügyben a keresetek.

Az egészségügyet nézve (nem számolva bele a szociális ellátást)27%-os volt a bérnövekedés a 2004-2010 közötti hat évben, míg az azóta eltelt következő hat évben 38,5%-os. Nettó értékben nézve azonban már egyáltalán nem ilyen jó a helyzet. Az egykulcsos adó hatására ugyanis az alsó kereseti csoportokban megnőttek az adóterhek. Ennek következtében viszont a nettó átlagkeresetek alapján 2004 és 2010 között 35,6%-os, míg az előző hat évben 30,1%-osbéremelés történt. Így tehát a nettó keresetek emelkedése kisebb volt az Orbán-kormány alatt, mint azt megelőzően.

Amennyiben a kormány el akarja érni a megelőző– vagyis a 2002-2010 közötti – nyolc év eredményét (benne a Medgyessy-kormány első 100 napos béremeléseit), akkor idén és jövőre átlag 8-8%-os nettó béremelést kellene végrehajtania.

Akkor nem is volt hatalmas béremelés?

Érdemes más aspektusból is megnézni a béreket, hiszen a korábban ismertetett adatok az összképet adják vissza, és nem látszik, hogy egyes területeken hogyan alakult a bérek helyzete.

Az egészségügy területén négy területet tudtunk összehasonlítani kiemelt foglalkozások alapján (általános orvos, szakorvos, védőnő, ápoló). Az adatok a kormány egyéni bér- és keresetstatisztikai rendszerében 2004-től érhetőek el, ezért ismét a most eltelt eddigi hat évet hasonlítottuk össze az azt megelőző hat évvel. A négy kiemelt foglalkozás átlag nettó béremelkedése 2010 és 2016 között 40% volt, míg a megelőző – 2004 és 2010 közötti -időszakban 27,6%.

Azt is látni kell, hogy a négy kiemelt foglalkozás a humán-egészségügyben dolgozók 41%-át teszi ki. Ahhoz, hogy a korábban ismertetett ágazati 30%-os nettó emelkedés valósuljon meg, az egészségügy többi szereplője esetében csak 23%-os nettó emelkedés történhetett. Azaz nagyon egyenlőtlen volt ez az emelés a különböző foglalkozások között.

 

                

változás

2010/2004

2016/2010

általános orvos

34,0%

44,2%

szakorvos

34,0%

78,5%

védőnő

24,8%

29,1%

ápoló, szakápoló

25,8%

32,0%

 

Forrás: egyéni bér-és kereset-statisztika – www.munka.hu

 

A kormány által kommunikált „óriási béremelésnek”, az oktatáshoz hasonlóan valóban van egy oka, ez pedig az alacsonyan tartott infláció. Míg 2004 és 2010 között az árak 34,8%-kal nőttek, addig az elmúlt hat évben csupán 11,8%-kal. Reálértékben tehát valóban volt egy béremelkedési különbség a két szektor között, de ez csak és kizárólag az infláció alacsony szintjének köszönhető. Azaz, furcsa módon részben a rezsicsökkentés inflációt lenyomó hatásának volt köszönhető a reálbéremelkedés az egészségügyben. Ez azonban nem jelenti azt, hogy jobban érezné magát az egészségügyben dolgozó ma, mint hat éve, hiszen ez a reálbér emelkedés az alacsony bérszínvonal miatt sem egy átütően érezhető fogalom a hétköznapokban.

És mi a helyzet az egészségügyi kiadásokkal?

Az egészségügyi rendszerre fordított kiadásoknak egy része csak a bérek költsége. Fentiekben bemutattuk, hogy nagyon csalóka az a kép, amit a kormány próbál erről a területről bemutatni. Hiszen rendkívül differenciált a béremelkedés az egyes foglalkozások között, miközben az egészvolumene elmarad a 2004 és 2010 közötti időszakétól.

A helyzetet jól ábrázolja, hogy az állam – az OECD adatai szerint – a költségvetésből a GDP 5,5%-át fordította az egészségügy finanszírozására, de ez az arány is hat év alatt 0,4-kal csökkent (2010-ben 5,1%-ra), majd 2015-re további 0,4%-kal (4,7%-ra). Eközben a magánforrásból költött egészségügyi kiadások 2004-ben is a GDP 2,3%-át tették ki, és 2015-ben is ugyanennyi volt.

Nem történt tehát más az egészségügyben, mint hogy az állam a saját kiadásait visszafogta, és ezzel l2015. évi árakon 270 milliárd forintot kivett a rendszerből. Amennyiben ez a forrás rendelkezésre állna, akkor minden kiadást – köztük a béreket is  – 20%-kal lehetne emelni.