A kormány benyújtotta a 2017. évi költségvetés tervezetét. Az első elemzések, és ezt a kormány sem igyekezett cáfolni, arról szóltak, hogy a kabinet elengedte a gyeplőt, és választási költségvetés készült. Az oktatásra, egészségügyre és a társadalombiztosítási, jóléti kiadásokra 592 milliárd forint többletet szánnak – a nemzetgazdasági miniszter bejelentése alapján. A Policy Agenda azt nézte meg, hogy valóban „osztogatásról” szól-e a jövő év.
Az osztogatás az, amit a lakosság is érez
Nyilvánvalóan nincs egzakt definíciója annak, hogy mikortól tekinthető egy költségvetés választási költségvetésnek. Ugyanakkor összegyűjthetőek azok a momentumok, amelyek erre engednek következtetni, így:
· a korábbi évek tendenciájától eltérően növekvő költségvetési hiány;
· a nagyobb ellátórendszerek számára többletforrások biztosítása;
· a háztartások helyzetének javítása;
· a bérek – nem csoportokat érintő – nettó értéknek javítása.
Első látásra ezeknek a feltételeknek megfelel a jövő évi büdzsé, hiszen míg 2011-ben 5,5 százalék felett volt a hiány mértéke, 2012-től kezdve a tavalyi évig átlagosan 2,3 százalékos hiány teljesült. Sőt 2015-ben a deficit csak 2 százalék lett, és az idei évre is 2 százalékot terveztek.
Jövő évre azonban 2,4 százalékos hiánycéllal számolnak, amely 0,4 százalékponttal magasabb, mint a tavalyi évben volt. Ez, illetve a jövő évre prognosztizált 3,1 százalékos gazdasági növekedés számításaink szerint egy 460 milliárd forintos mozgásteret jelentett.
Az magasabbra tervezett költségvetési hiányból, valamint a vélelmezett gazdasági növekedésből juttat most a kormány a nagyobb ellátórendszereknek. Az oktatásra, az egészségügyre és a társadalombiztosítási-, jóléti szolgáltatásokra összesen 592 milliárd forinttal terveznek többet. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez nem jelent feltétlenül nettó többletet, hiszen ha a bérek növekednek, akkor az azt terhelő adók, járulékok beáramlanak a költségvetésbe.
Oktatás, egészségügy növekszik, de nem úgy
Elsőre úgy tűnik, hogy az állam konszolidálni akarja ezeket a problémás területeket. Ha alaposabban megnézzük a számokat, akkor már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Az oktatásnál 17%-os növekményt találunk, ami még a GDP-hez viszonyítva 0,47 százalékpontos növekedést jelent.
|
| változás (2017/2016) | GDP (%) – 2016 | GDP (%) – 2017 |
Oktatási tevékenységek és szolgáltatások | 1,17 | 4,63 | 5,10 | |
iskolai előkészítés és alapfokú oktatás | 1,04 | 0,71 | 0,70 | |
középfokú oktatás | 1,14 | 0,58 | 0,62 | |
felsőfokú oktatás | 1,17 | 1,43 | 1,58 | |
egyéb oktatás | 1,22 | 1,91 | 2,20 |
Ugyanakkor ez valójában két területen következik be. A felsőfokú oktatásnál, és az egyéb oktatási feladatoknál (az oktatást kiegészítő szolgáltatások: pl. étkeztetés, szállítás, bentlakásos elhelyezés, valamint az oktatási kutatások és módszertani tevékenységek szakigazgatása, megszervezése, működtetése és fejlesztése tartoznak ide). Érdemi előrelépés az alapfokú oktatásnál nincsen, ott csupán 4%-os a források bővülése.
Álláspontunk szerint ezek a többletforrások nem alapozzák meg az oktatásban azt a minőségi változást, amelyért az elmúlt hónapokban küzdöttek a civil mozgalmak és szakszervezetek.
Az egészségügy területén 12%-os forrásbővülést ígérnek, amely minimális emelkedést jelent a GDP-hez viszonyítva. Ha a kiadási oldalon belül nézzük, akkor valójában még csökken is az erre a területre fordított pénzek aránya. 2016-ban a tervek szerint a kiadások 9,5%-a megy el az egészségügyre, jövőre már csak 9,4%.
|
| változás (2017/2016) | GDP (%) – 2016 | GDP (%) – 2017 |
Egészségügy | 1,12 | 3,85 | 4,09 | |
kórházi tevékenységek és szolgáltatások | 1,18 | 2,00 | 2,22 | |
háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat | 1,01 | 0,35 | 0,34 | |
rendelői, orvosi, fogorvosi ellátás | 1,06 | 0,20 | 0,20 | |
közegészségügyi tevékenységek és szolgáltatások | 1,05 | 0,12 | 0,12 | |
egyéb egészségügy | 1,08 | 1,19 | 1,21 |
A kórházi tevékenységek kivételével nem látszik, hogy érdemi bővülés lenne ezen a területen, és ez utóbbi is csak arra elegendő, hogy a korábbi béremelések fedezete meglegyen, illetve talán konszolidálni lehessen a tartozások egy részét.
Jóléti kiadások még csökkenek is
A kormány bár büszke volt rá, hogy növeli a társadalombiztosítási és jóléti kiadásokat, valójában a GDP-hez, vagy a teljes kiadásokhoz viszonyítva ennek a csökkenése következik be.
|
| változás (2017/2016) | GDP (%) – 2016 | GDP (%) – 2017 |
társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások | 1,03 | 14,40 | 14,01 | |
táppénz, anyasági vagy ideiglenes rokkantsági juttatások | 1,04 | 1,29 | 1,26 | |
nyugellátások | 1,02 | 8,64 | 8,32 | |
egyéb társadalombiztosítási ellátások | 0,99 | 0,16 | 0,15 | |
munkanélküli ellátások | 1,19 | 0,14 | 0,15 | |
családi pótlékok és gyermekeknek járó ellátások | 1,02 | 1,47 | 1,41 | |
egyéb szociális támogatások | 1,00 | 1,15 | 1,09 | |
szociális és jóléti intézményi szolgáltatások | 1,11 | 1,56 | 1,63 |
A háztartások számára akkor lenne érzékelhető az osztogatás, ha az a mindennapi kiadások között megjelenne. A szociális juttatások, nyugdíjak terén nem lesz érdemi emelkedés. A kabinet a nyugellátások esetében a 0,9%-os emelés miatt még magyarázkodni is kényszerült.
A bérek esetében sem várható nagyobb bérfelzárkózás. A költségvetésből és a konvergencia programból az olvasható ki, hogy jövőre a nettó átlagkereset változása kisebb mértékű lesz, mint idénre tervezték. 2016-ban ugyanis 5,6%, míg jövőre 5,1% a tervezett.
Az adótörvény-változások eddig ismert tervei alapján érdemi segítség a családok számára az áfa egyes termékeket érintő csökkentése lesz. Ez a kormány számai szerint 35-40 ezer forint/háztartás éves megtakarítást jelenthet. Az általunk végzett számítások alapján– figyelembe véve, hogy az UHT tejet nem érinti az ÁFA csökkentése – ez inkább 20 ezer forint/háztartás/év körül alakul majd. Ez havi szinten 1700 forint körüli megtakarítás lesz.
A költségvetési kiadások növekedései között az egyik legnagyobbat a lakásépítési támogatások jelentik. Jövőre a CSOK miatt 211 milliárd forintot szánnak erre. Ugyanakkor ez csupán a társadalom szűk részét érinti majd, ezért általános hatása a családokra nem lesz, miközben rendkívül magas kiadást jelent.
A jövő évi költségvetés bár első látásra osztogatásnak tűnik, mégsem hoz majd jelentős életszínvonal javulást. Az alapvető élelmiszerek egy részének árcsökkentése, a kétgyermekes családoknak járó adókedvezmény növekedése, és a CSOK összességében nem helyettesítik azt, amit a bérek alacsony színvonala okoz. Ráadásul mindezt úgy történik, hogy politikailag az egyik legaktívabb társadalmi csoport, a nyugdíjasok számára érdemi javulás sem várható, hiszen a várható inflációnak megfelelő (0,9%-os) emelést kapnak csupán.
Az oktatás és az egészségügy terén ezek a kiadási összegek nem jelzik, hogy minőségi javulásra lehet számítani. Az ezeken a területeken meglévő elégedetlenséget tulajdonképpen még kezelni sem akarja a kabinet.