Az elmúlt napokban egyre több cikk jelenik meg a tervezett egészségügyi reformról. Az előző kormányzati ciklusban a fenntartói rendszer átalakítása, illetve az egészségügyi kiadások közül jelentősnek számító gyógyszerkassza megnyirbálása már megtörtént. A Policy Agenda azt vizsgálta meg, hogy az utóbbi területen a kormány milyen változásokat akart elérni, és annak mi lett az eredménye.
Magasra tették a lécet
A 2011-es Széll Kálmán Tervben, és az ennek alapján az Európai Unió számára készített Konvergencia Programban a kormány azt vállalta, hogy rendkívül drasztikus, 120 milliárd forint feletti forráskivonást hajt végre a gyógyszerkasszában. Ez azt jelentette volna, hogy a támogatási rendszer kiadásának (a gyógyszer árához adott támogatás a lakosság számára) és a bevételének (gyógyszergyártók, és forgalmazók befizetései) egyenlegében ekkora öszeget kellett volna csökkenteni.
A valóságban azonban 78 milliárd forint lett a csökkentés mértéke. Sőt ebből 24 milliárd forint nem is igazi mérséklés, hiszen a kormány az egyik zsebéből (gyógyerkassza kiadásai) a másikba (tételes elszámolás eső gyógyszerek) pakolta át ezt az összeget. gy tahát a kabinet a vállalásainál kevesebb, igazából „csak” 54 milliárd forintot tudott megtakarítani.
Gyógyszerkassza alakulása (2010-2015.) mrd Ft.
év | Gyógyszerkassza kiadásai | Gyártói befizetések | egyenleg | |||
terv | tény | terv | tény | terv | tény | |
2010. | 345 | 357 | 38,5 | 50,9 | 306,5 | 306,1 |
2011. | 343 | 377 | 43,5 | 59 | 299,5 | 318 |
2012. | 277 | 315 | 54 | 75 | 223 | 240 |
2013. | 280 | 296 | 49 | 58,7 | 231 | 237,3 |
2014. | 294 | 302 | 56 | 56 | 238 | 246 |
2015. | 298 | – | 58 | – | 240 | – |
Hogyan érinti ez a lakosságot?
A gyógyszertámogatási rendszer bonyolultsága „könnyű terep” ahhoz, hogy a kormány intenzív, célzott kommunikációval elfedje a forráskivonást. Egyrészt tényszerű, hogy folyamatos versennyel rákényszeríti a cégeket az árcsökkentésére, amely következtében rövid időn belül változhat a beteg által kapott legolcsóbb gyógyszer gyártója, neve.
Másrészt a forráskivonást könnyű úgy is „tálalni”, hogy ez nem megszorítás, hanem egy tudatos lépés ahhoz, hogy rákényszerítsék a cégeket az alacsonyabb árszíntű, olcsóbban árult gyógyszerekre, vagyis ugyanaz a termék, szolgáltatás kevesebbe kerül az államnak. A többféle támogatási kulcsok, azokon belüli termékek olyan áttekintethetelenek, hogy ezt a kommunikációs trükköt könnyű elhitetni a választókkal.
Érdemes megnézni, hogy mit ad az egészségbiztosítás, és mennyit költünk gyógyszerekre. Ezzel ugyanis bemutatható, hogy valójában mi is történt az egészségügy ezen területén. 2008-ban a gazdasági válság kezdetekor az egy lakosra jutó támogatás mértéke 32.448 forint volt. 2010-ben a kormányváltás évében már 35.721 forint jutott állampolgáronként, majd ez 2013-ra 29.922 forintot tett ki. Ez 16%-os csökkenést jelent.
Figyelemre méltóak a KSH kiskereskedelmi adatai is, amelyek alapján azt látjuk, hogy 2010-ben egy főre jutóan 40.600 forintot költött a lakosság gyógyszerre, gyógyászati cikkre, míg 2013-ben 45.600 forintot, amely 12%-kal magasabb kiadás.
Így tehát miközben 2010-hez képest többet költöttünk gyógyszerekre, addig az államtól kapott támogatás egy lakosra jutó mértéke csökkent. Figyelemre méltó, hogy az adatok szerint megnőtt az a típusú gyógyszer, vagy gyógyászati cikk fogyasztása, amely kívül esik az állam által támogatott körön.
Mi történt a környező országokban?
Korábbi elemzéseikben már bemutattuk, hogy a szociális kiadások, vagy a foglalkoztatáspolitika területén unortodox utat jár be Magyarország, mivel a kormány éppen onnan von/vont el pénzeket, ahol a válság miatti helyzetet éppen a nehéz helyzetben lévők miatt inkább erősíteni kellett volna.
Az OECD adatai alapján megnéztük, hogy 2008-hoz képest hogyan reagáltak erre a folyamatra a Visegrádi-országok kormányai.
OECD statisztika szerinti változások
a gyógyszerek területén a V4 országok között
szektor | változás 2012/2008 (%) | |
Magyarország | kormány | -6 |
magánszektor | +27 | |
ebből: háztartások | +22 | |
Lengyelország | kormány | -4 |
magánszektor | +20 | |
ebből: háztartások | +20 | |
Szlovákia | kormány | -3 |
magánszektor | +19 | |
ebből: háztartások | +19 | |
Csehország | kormány | +17 |
magánszektor | +3 | |
ebből: háztartások | +3 |
A gyógyszerkiadások kapcsán az OECD adatai szerint 6%-kal csökkentette 2008-hoz képest Magyarország az ilyen jellegű kiadásait, miközben 22%-kal nőttek a háztartások ezen a téren jelentkező ráfordításai.
Ekkora forráskivonást egyik ország sem hajtott végre, ugyanakkor csak Magyarországon nőttek a lakosság terhei 20% feletti mértékben. Ennek a plusz tehernek 81%-a 2010-hez képest keletkezett, amikor is két év alatt (2010-2012 években) 17% feletti mértékben költött többet ezen a területen a lakosság.
A kormány reformja az egészségügy területén a gyógyszerkassza kiadás-szűkítésével kezdődött 2011-ben. Ennek hatására a költségvetés helyzete ugyan kb. 50 milliárd forinttal javult, de jelentősen megnőttek a lakosság terhei. Nem éppen kedvező bizonyítvány lehet az, hogy az egészségügyi kiadások, nevezetesen a gyógyszerre fordított támogatások tekintetében, negatív értelemben „éltanulók” vagyunk a versenytársainknak számító Visegrádi-országok között.