A jövő évi költségvetés főszámainak elfogadása után már látszik, hogy mennyit szeretne jövőre költeni az állam, és mekkora bevételt remél a különböző bevételekből. Ennek kapcsán a Policy Agenda megvizsgálta, hogy a kormánypárti frakció a költségvetési vita során mennyire ment szembe a kormányzati elképzelésekkel. A korábbi évekhez képest meglepően kevéssé.
Nagyon óvatos a kormány
A költségvetési törvényjavaslat az elmúlt évek tapasztalatai alapján jelentős változáson szokott keresztülmenni a parlament vitában. Az elmúlt négy költségvetés tárgyalása során a kormánypárti képviselők évente átlagosan 250 milliárd forint többletbevételt találtak, átlagosan 305 milliárd forinttal növelték meg a kiadásokat, és évenként mintegy 56 milliárd forinttal emelték meg a hiány mértékét. Így tehát igazán bőkezűek voltak a képviselők, miközben jelentősen átírták a kormányzati szakemberek által tervezett kiadási és bevételi számokat.
A kormány az idei évi költségvetés során érezhetően nem engedte szabadjára a képviselők fantáziáját. Ennek köszönhetően az eredeti javaslathoz képest 68 milliárd forinttal csökkentették a kiadási és a bevételi oldal számait, és ennek eredményeképpen nem változtattak a hiány mértékén sem.
A költségvetés fő számainak változása a parlamenti vita során (Milliárd Ft)
| 2011. évi | 2012. évi | 2013. évi | 2014. évi | 2015. évi |
bevétel változása | +72 | +390 | +514 | +25 | – 68 |
kiadás változása | +70 | +390 | +678 | +85 | -68 |
hiány változása | +2 | 0 | +165 | +60 | 0 |
Ki ért jobban a gazdasághoz?
A képviselők a kormány által elkészített költségvetési javaslatokat rendszeresen felülírták az adóbevételek szempontjából is. Már korábbi elemzésünkben rávilágítottunk, hogy komoly hitelességi aggályt jelent, ha a kormánypárti frakció tagjai reális számítás nélkül beleírnak mindenféle nem létező adóbevételeket a költségvetésbe, csak azért, hogy fedezetet találjanak egyes kiadási tételeknek.
A Fidesz-KDNP frakció képviselői leginkább az ÁFA bevételekhez „értettek”, mivel az elmúlt négy év költségvetéseihez összesen 245 milliárd forint bevételt írtak hozzá a parlamenti viták végén. Azaz ennyivel növelték a kormány által kalkulált számokat. Az, hogy ezek mennyire fiktív bevételi számok voltak, jól mutatja, hogy még a kormány által tervezett számhoz képest is 220 milliárd forinttal kisebb ÁFA bevétel valósult meg 2011-2014 között. Az idei évben jóval visszafogottabb volt a Fidesz frakció. Egyedül Lázár János számára „engedték” meg, hogy találjon többletbevételt az ÁFA területén, mivel az ő javaslatára 685 millió forinttal emelték meg ezt a kiadási oldalt.
A Policy Agenda azt is megvizsgálta, hogy az állam a vállalkozások költségvetési befizetései (pl. társasági adó, pénzügyi szervezetek különadója), fogyasztáshoz kapcsolt adók (pl. ÁFA, jövedéki adó, távközlési adó), valamint a lakosság közvetlen befizetései (pl. személyi jövedelemadó, illetékek) hogyan változtak az idei és az elmúlt évek parlamenti vitái során.
Főbb költségvetési adóbevételek változása a parlamenti vita során és
a teljesülés mértéke (millió forint)
| eredeti javaslat | elfogadott törvény | tény | változás az elfogadott javaslat és az eredeti javaslat között |
2011. | 6.028.600 | 6.116.909 | 5.759.122 | +88.309 |
2012. | 6.451.150 | 6.550.118 | 6.359.967 | +98.968 |
2013. | 6.772.460 | 7.144.880 | 6.692.631 | +372.420 |
2014. | 6.997.890 | 7.025.290 | 7.201.325(b) | +27.400 |
2015. | 7.213.100 | 7.141.405 | n.a. | -71.695 |
(b) – Policy Agenda becslés I-X. havi adatok alapján
Az adatok szerint minden évben jelentősen emelték a képviselők a főbb adóbevételekből származó forrásokat, ez alól kivétel a 2015. évi költségvetés. A jövő évi változtatások oka, hogy nem sikerült az internetadó bevezetése (-12,8 milliárd forint), a pénzügyi tranzakciós illeték adótörvényben való változtatása (-56 milliárd forint), az árfolyamgát kivezetése miatt hitelintézeti járadék csökkentése (-10 milliárd forint), a reklámadó emelése (+600 millió forint), az ÁFA tervezett bevétel emelése (+685 millió forint) és az SZJA tervezett bevétel emelése 5 milliárd forinttal. Azaz az adóbevételek kapcsán nagyon visszafogottak voltak a képviselők, illetve most nem volt lehetőségük szabadon „garázdálkodni”.
Az óvatosság mögött egyértelműen az áll, hogy a kormány egy lazább költségvetési fegyelem miatt nem akarja kockáztatni az Európai Bizottság rosszallását. Az államadósság szintjének a korábban tervezetnél jóval alacsonyabb ütemű csökkenése miatt így is folyamatos figyelem övezi a magyar költségvetés végrehajtását. Amennyiben a kormánypárti frakció most virtuális bevételekkel gyarapította volna a büdzsét, akkor 2015-ben is folyamatossá válhatna a költségvetés korrekciós kényszere. Akad azonban most is intő jel. A kormány ugyanis csak úgy tudta megoldani a nullszaldós átrendezést a költségvetési vita során, hogy az utolsó valódi tartalékot jelentő Országvédelmi Alapot 60 milliárd forintról 30 milliárd forintra csökkentette. Ez pedig komoly „bátorságra” vall egy kiszámíthatatlan gazdasági környezetben.