Elkerülhetetlenek az újabb megszorítások
A Policy Agenda 2013-ra vonatkozó decemberi előrejelzésének makrogazdasági adataiban a szeptemberi prognózisban közöltekhez képest nem módosítja korábbi előrejelzését.
A szeptemberi „Tájoló” című átfogó makrogazdasági elemzésünkben már közzétett prognózisunkat változatlanul reálisnak tartjuk a következő évre. Úgy ítéljük meg, hogy már negyedévvel ezelőtt is látható volt a kormány gazdaságpolitikájából eredő folyamatok iránya, az IMF megállapodás kudarca. Nyilvánvaló volt az elhibázott 2012. évi költségvetés szükségszerű folyamatos módosítása. A rosszul elkészített, nyáron már jóváhagyott 2013. évi költségvetést – és ehhez kapcsolódóan valamennyi makrogazdasági mutatót – elkerülhetetlenül változtatni kell, hiszen nem lehet eltitkolni az egyre inkább romló gazdasági helyzetet.
A növekedés változatlanul nem indul, a kommunikáció ellenére sem…
A GDP 2012-ben másfél százalékkal visszaesik és 2013-ban stagnálni fog. Mindehhez még az is szükséges lesz, hogy az ipari termelés növekedése érezhető legyen (5% körüli), a mezőgazdaságban ne legyen akkora visszaesés, mint 2012-ben volt és a külgazdasági feltételek kedvezőek maradjanak. Nem jó jel a német GDP növekedésre adott prognózisok csökkentése sem. Számíthatunk a lakossági fogyasztás további csökkenésére, amely mutatja, hogy a belföldi kereslet továbbra sem biztosítja a gazdaság kereslet oldalú növekedését. Bár a külkereskedelmi egyenlegünk alakulása kedvező marad, de 2013-ban nem javul már számottevően. Fizetési mérlegünk egyenlege évről-évre változatlanul néhány százalékkal növekszik, ez még segít a külső finanszírozásunkban. A GDP későbbi növekedési esélyeiben is gondot jelent azonban, hogy a beruházások változatlanul 2013-ban is csökkenni fognak.
A lakosság közérzetét jelentősen befolyásolja, hogy idén és jövőre csökken a reálbér (2012-ben -2,8%, 2013-ban -1,3%). Javulást csak akkor remélhetnénk, ha az idén még 6%-hoz közeli éves fogyasztói áremelkedés csökkenne, de sajnos – a kormányzati szigorító intézkedések, és a vállalati szférára, valamint a lakosságra folyamatosan átháruló terhek növekedése miatt még jövőre is feltételezhetünk egy 4,5% körüli inflációt.
A magas munkanélküliségi ráta enyhe csökkenése nem a foglalkoztatottak számának növekedését jelenti, hiszen – ahogy az eddigi adatok is mutatják – a közfoglalkoztatás sem érezteti a hatását, sőt a jövő évben sem várhatjuk, hogy e forma érdemben megemelje a munkában lévők számát.
Már a költségvetés 3% alatt tartása sem elég….
A kormányzat az államháztartási hiányt mindenképpen a 3%-os szint alatt fogja tartani. Mi is azzal számoltunk, hogy akár további megszorítások, sőt újabb adók árán is, de ezt az elvet nem adja fel a kabinet. A korábbi elemzéseinkben is utaltunk arra – mind az idei, mind a jövő évi büdzsé esetében – hogy még jelentős (kiadás-csökkentő, bevétel-növelő) változtatásokat fog bevezetni a kormányzat.
A 2012-es költségvetés teljesítése során a jelenlegi adatok alapján tarthatónak látszik – óriási áldozatok árán ugyan – a 3 százalék alatti hiánycél. Ehhez szükséges, hogy a meglévő tartalékokhoz ne nyúljon a kabinet és ez a 2013-as évben is nélkülözhetetlen lesz, ahogy az is, hogy a tárcáktól további szigorításokat követeljen. Azonban a kormányzat már most sem áll ellen a politika, főleg a kormánypárti frakciók felől érkező nyomásnak, amely szerint rövidtávú politikai haszon érdekében újra és újra növelik a költségvetés kiadásait. Sőt a kormány újabb és újabb nem időszerű, ésszerűtlen fejlesztéseket-terheket vállal, míg szükséges támogatásokat megszűntet.
A néhány területen jelentkező többletbevétel, valamint a jelentős tartalék sem ellensúlyozza már a vártnál kisebb bevételeket és nagyobb kiadásokat. A módosított jövő évi költségvetésben még mindig 400-450 milliárd forintos „lyukat” hagyott a Parlament, amelynek oka a munkahelyvédelmi akcióterv, és annak alátámasztására kimódolt intézkedések. A megnövelt pénzügyi tranzakciós adó megvalósítása, a gazdaság fehéredését szolgáló lépések haszna és tervezett eredményessége kétségesek. Az általunk most számított igen kedvezőtlen jövő évi prognózis teljesüléséhez is nélkülözhetetlen lenne azonban a pénzügyi bizalom gyors visszaszerzése, az EU politikai és pénzügyi támogatásának biztosítása – minimálisan a túlzott deficit-eljárás megszüntetése.
Nincs fájdalommentes megoldás…
A gazdaság növekedésének beindításához a gazdaságpolitika teljes átértékelésére lehet szükség. Első lépés a külső finanszírozási igény csökkentése. Az államnak, a vállalatoknak és – ha még lehet – a lakosságnak mérsékelni kell fogyasztását és növelni a megtakarításaikat.
Már nem nehéz belátni, hogy sürgős feladat az átlátható költségvetési gazdálkodás folytatása; a rövid, közép és hosszú távú céljaink reális megfogalmazása; majd ezek összehangolása; és megvalósításukhoz a társadalmi megegyezés megszerzése; valamint a legkedvezőbb pénzügyi lehetőségek megteremtése és kiaknázása. Csak a nemzetközi hitelcsomag segíthet abban, hogy az elkerülhetetlenül szükséges konvergencia elfogadható keretek között menjen végbe.
POLICY AGENDA makrogazdasági előrejelzése 2013-ra (2012. december) | |||||
Mutatók | 2011 tény | előző év = 100 % | |||
2012 | 2013 | ||||
szeptem-beri* | decem-beri** | szeptem-beri* | decem-beri** | ||
várható | előrejelzés | ||||
GDP termelés % | 101,7 | 98,5 | 98,5 | 100,0 | 100,0 |
GDP belföldi felhasználása % | 99,5 | 98,5 | 98,5 | 100,3 | 100,4 |
Lakossági fogyasztás | 100,1 | 98,0 | 98,0 | 99,4 | 99,5 |
Közösségi fogyasztás | 97,6 | 98,3 | 93,3 | 99,9 | 99,5 |
Állóeszköz felhasználás, beruházás | 94,6 | 97,9 | 97,9 | 98,0 | 98,0 |
Export áruforgalom (kivitel) % | 108,4 | 104,8 | 104,8 | 106,5 | 106,5 |
Import áruforgalom (behozatal) % | 106,3 | 103,2 | 103,2 | 104,2 | 104,2 |
Külker. áruforgalom egyenlege, milliárd euró | 6,9 | 5,1 | 5,1 | 5,0 | 5,0 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege, milliárd euró | 1,6 | 3,1 | 3,1 | 3,7 | 3,7 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege GDP %-ában | 3,5 | 3,2 | 3,2 | 3,9 | 3,9 |
Fogyasztói árindex (infláció) % | 103,9 | 105,9 | 105,8 | 104,8 | 104,5 |
Nemzetgazd. bruttó átlagkereset alakulása % | 105,2 | 103,1 | 103,0 | 103,5 | 103,5 |
Munkanélküliségi ráta % | 11 | 11 | 10,8 | 10,8 | 10,5 |
Államháztartási egyenleg (ESA) GDP %-ában | 4 | 3,0 | 3,0 | -2,9 | -2,9 |
Jegybanki alapkamat alakulása (év végén) | 7 | 6,5 | 6,0 | 6,0 | 5,5 |
Megjegyzés: * PolicyAgenda 2012. szeptember ** PolicyAgenda 2012. december Forrás: KSH. MNB |
Interjú Belyó Pál kutatási igazgatóval: http://gazdasagtv.hu/allamhaztartas/2012-12-18/nagyon-komoly-gazdasagpolitikai-valtozas-kell-jovore