Policy Agenda politikai hírek trendelemzésének módszertana

A Policy Agenda negyedéves rendszerességgel elkészíti azt a politikai ügyeket érintő elemzését, amely megmutatja, hogy az internetet használók körében mely témák voltak a leginkább érdekesek. Ennek során nem egyes hírek olvasottságát, vagy hírportálok látogatottságát mérjük, hanem azt, hogy az adott témák mekkora hatást váltanak ki a netezőkből. Az az alapvetésünk, hogy ha egy hír sok megosztást, kommentárt, kedvelést kap, azaz terjed az internetezők körében, akkor az olyan témákat érint, amelyek érdekesek, megosztók, vélemény kifejtésére ösztönöznek.

Arról nem is beszélve, hogy egyes hírek megosztása és azok sok emberhez való eljutása között szoros összefüggés van.

Az elemzéshez szükséges adatokat két népszerű adatelemző alkalmazás segítségével gyűjtöttük össze. A Similarweb segítségével az egyes oldalak látogatottságát lehet megtekinteni, és ez alapján az országon belüli rangsort összeállítani.

A BuzzSumo alklamazás segítségével keresőszavak, és linkek alapján lehet mérni egy weboldal terjedését a közösségi médiában. A BuzzSumo megmutatja, hogy mennyien osztották meg, likeolták, vagy kommentelték (Facebook engagements) a Facebookon, mennyien osztották meg a Linkedin, a Twitter, a Pinterest és a Google+ segítségével. Ez utóbbi négy egyébként marginális szerepet tölt be a magyar internetezők körében.

A kutatás során először meghatározzuk a lehetséges TOP témákat adott időszakban, majd mindenféle keresőszó segítségével összegyűjtjük az ezzel kapcsolatos híreket. Ezt követően ezen linkeket megvizsgáltuk, hogy mekkora megosztást generáltak a közösségi médiában.

A TOP témák meghatározását úgy végezzük el, hogy áttekintjük a 14 legnagyobb látogatottságú hírportál adatait. Ezeket a hírportálokat a látogatottsági szempontból a Similarweb adatai alapján választottuk ki. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ezek a látogatottsági adatok nemcsak a politikai témájú hírek „olvasottságát” mutatják, hanem egy több témájú portál esetében félrevezetők lehetnek.

Ebben a tekintetben jó példát mutat a Similarweb szerint Magyarország két nagy hírportáljának az összehasonlítása abból a szempontból, hogy az Interneten mekkora hatást váltanak ki. Ez utóbbi adatokat a BuzzSumo alkalmazás segítségével számoljuk ki.

 

médium

teljes látogatottság (2016. december)

–          Similarweb adatai alapján

TOP 100 belpolitikai ügyre közösségi média reakciók száma (2016 november – 2017 január)

444.hu

12,2 millió

716.184

origo.hu

32,5 millió

71.826

 

 

Azaz az adatok azt mutatják, hogy bár a 444.hu sokkal kisebb látogatással bír, de láthatólag a politikai hírek piacán erősnek bizonyul a közösségi médiában. Természetesen érdemes észrevenni, hogy a leginkább keresett tartalmak mindkét médium esetében olyanok, amelyek alig, vagy egyáltalán nem érintkeznek közvetlenül a politikával.

Az elsődleges adatelemzés után azonosítottuk a potenciális belpolitikai TOP-ügyeket, majd keresőszavak segítségével átnéztük az adott időszak híreit. Fontos, hogy a híreket nem értékeltük az alapján, hogy negatív, pozitív, vagy semlegesek az adott kérdésben. Azt vettük ugyanis alapul, hogy az adott hír – akár csak a cím – kivált-e bármilyen érzelmet az internetet felhasználók körében. Azaz további cselekvésre ösztönzi-e őket.

Ez alapján adódik az a lista, amelyik megmutatja, hogy adott negyedévben mely belpolitikai hírek uralták a közösségi médiát.