Lesz-e magyar bérfelzárkózás?

Lesz-e magyar bérfelzárkózás?

Most is folynak a 2019. évi bértárgyalások, amelyek során az a tét, hogy milyen mértékben lehet további lendületet adni a hazai bérek emelkedésének. Közben egyértelművé vált, hogy a Visegrádi-tagállamok között Magyarország az utolsó helyre került az átlagbéreket nézve. A Policy Agenda most azt vizsgálta meg, hogy a közvetlen versenytársaink jövő évi költségvetési törvényei mire engednek következtetni a „bérversenyt” illetően.

Hogy alakul a bérverseny

2017-ben Magyarország a Visegrádi-tagállamok között az utolsó helyen állt az átlagbérek nagyságát tekintve. Korábbi elemzésünkben azt mutattuk be, hogy a tavasszal benyújtott konvergencia programok alapján miképpen változhat ez a különbség 2021-re. Az adatok szerint bár mérséklődik majd a magyar bérhátrány, de érdemben egyik országot sem tudjuk megközelíteni.

A 2019. évi költségvetések kapcsán ismét megvizsgáltuk a bérek alakulását. A V4 országokban, és Romániában az elsődleges kiindulópontunk a költségvetéseket megalapozó előrejelzések voltak. Ezek részét képezik a költségvetési törvényjavaslatok indoklásának. (Nem mindenhol fogadták még el a jövő évi költségvetés.)

Az adatok alapján 2018-ban a várakozások szerint Romániában lesz a legnagyobb a béremelkedés üteme. Ugyanakkor a magyar növekedési ütem jónak mondható, és ez mindenképpen azt jelenti, hogy csökken a többi V4-tagállamhoz mért lemaradásunk.

A 2019. évi költségvetési törvényekben szereplő előrejelzések

(adatok %-ban az előző évhez képest)

2018201920202021
bérekinflációbérekinflációbérekinflációbérekinfláció
Csehország9,32,38,32,35,52,35,42,3
Szlovákia6,22,66,32,56,22,55,42,5
Lengyelország5,62,35,62,35,52,55,52,5
MAGYARORSZÁG10,72,58,82,76,32,95,93
Románia13,63,59,32,87,52,57,32,3

 

Az elkövetkező három évre vonatkozó prognózisok azonban már mérsékeltebb béremelési ütemet mutatnak Magyarországon is, mivel az idei 10% feletti mértékhez képest éves átlagban 7 százalékra fog csökkenni.

Mi lesz a kormányzati ciklus végére?

Természetesen a legfőbb kérdés, hogy a negyedik Orbán-kormány bérek szempontjából hogyan zárja ezt a kormányzati ciklust. A tavalyi adatokat tekintve azt látjuk, hogy ha megvalósul a bruttó bérek emelkedése a vizsgált országok költségvetési törvényeiben rögzített módon, akkor folytatódni fog Magyarország bérfelzárkózása a lengyel-cseh-szlovák hármashoz.

Ugyanakkor ez annyit jelent, hogy az átlagfizetések mindegyik országban még mindig minimum 10%-kal magasabbak lesznek, mint Magyarországon. Csehországot nézve pedig megmaradna a 30%-os bruttó bérkülönbség.

Románia esetében nem kell továbbra sem arra számítani, hogy utolérné a magyar bérszínvonalat, de 5 százalékponttal csökkenne a különbség az előzetesen vázolt bérnövekmények mellett.

Fontos aláhúzni, hogy az éves költségvetési tervek, és az abban foglalt béremelési „tervek” csak jelzésértékűek. Erre jó példa Magyarország esete, hisszen a 2015. évi költségvetés elfogadásakor a kormány azt az előrejelzést adta, hogy 2015-2018. között évi 2,7 százalékos lesz a béremelkedés üteme. Ezzel szemben mára a minimálbér kétszeri emelésének, és a munkaerőhiánynak köszönhetően kb. 8,5 százalék évenkénti emelkedés valósul meg.

Az adatok azt mutatják, hogy jelen állapotában a magyar béremelkedési ütemezés kevés ahhoz, hogy a magyar bérek ne legyenek jelentősen kisebbek, mint közvetlen versenytársaink esetében. A különbség csökkenéséhez a most zajló bértárgyalásokon, és főleg az alacsonyabb növekedési ütemű 2020-2021-es években a tervezettnél magasabb nettó béremelés kell. Ehhez pedig az adórendszer változtatása szükséges.

Comments: 2

  • Comments are closed.