Kutatás: Ezzel az egy témával tudta befolyásolni a magyar internetezőket a kormány

Kutatás: Ezzel az egy témával tudta befolyásolni a magyar internetezőket a kormány

A Soros elleni kampány minden vitt, de nincs más témája a kormánynak

A Policy Agenda a magyar internetes hírportálok, híreket közlő oldalak közösségi médiában kifejtett hatása alapján elkészítette az elmúlt három hónap belpolitikai trendelemzését. Ez alapján az látszik, hogy a TOP3 téma a „sorosozás”, a BKK elektronikus jegy- és bérletrendszere körüli botrány, és a CEU elleni kormányzati támadás.

Az ügyek, amelyek megmozgatták a netezőket

A kormány célja az volt, hogy a migráns-témát tovább tudja „görgetni”. Ehhez pedig újabb elemekre volt szükség, amely a korábbiakhoz képest újdonságot jelentenek a kommunikációban. Soros György személye nem az utóbbi három hónapban jelent meg a kormányzati kommunikációban, hiszen már a februári- áprilisi időszakban is a TOP5 téma közé került be. Ugyanakkor a mostani adatok azt mutatják, hogy az elmúlt három hónapban a belpolitikai témák közül Soros György mozgatta meg legjobban az internetezőket, azaz a róla szóló hírek keltették a legnagyobb indulatokat (akár pozitív, akár negatív értelemben).

Talán nem meglepő, főleg a botrány kivételesen rossz kommunikációs kezelése miatt is, hogy a BKK e-jegyrendszer körüli botrány lett az elmúlt három hónap második legfelkapottabb ügye. Ennek elsőre nincsen direkt politikai kapcsolata, hiszen nem közvetlenül a kormányt, kormánypártokat érinti, sőt a tulajdonos fővárosi önkormányzati is próbált hátrébb lépni az ügytől. Ugyanakkor a rossz működtetés, a tömegközlekedés körül jelentkező problémák már szavazatokban mérhető problémává válhatnak, főleg a 2019-es főpolgármesteri választáson.

A lex-CEUvolt a február-április közötti időszak TOP témája 2,5 millió megosztással, kommenttel. Érezhetően a téma hevessége alábbhagyott a mostani időszakban, és már csak a harmadik legfontosabb témává vált 211 ezer aktivitással a netezők körében.

Az egészségügy és az oktatás két olyan szakpolitikai terület, amely az elmúlt hónapokban slágertémává vált. Érezhetően komoly verseny lesz az ellenzéki pártok között a 2018-as választás előtt, hogy ki tud hitelesnek tűnő megoldást mondani ezeken a területeken. Az elmúlt három hónap adatai alapján az egészségügy került most inkább reflektorfénybe. Köszönhető ez a rossz kormánypárti megszólalásoknak, amikor világszínvonalú magyar egészségügyről beszéltek, valamint a kórházi osztályokon kialakult munkaerőhiányról szóló híreknek, illetve az eszközhiány miatti haláleseteknek.

 

Az elmúlt három hónap (május-július) TOP belpolitikai ügyei (ezer)

A számok azt mutatják, hogy adott ügyről szóló hírek kapcsán hány megosztás, komment volt a közösségi médiában

 

Botka Lászlónak, mint az MSZP miniszterelnök-jelöltjének útja, egyre nehezebb a folyamatos belső háborúk miatt. A párton belüli konfliktusok eredménye, hogy nagyobb nyilvánosságot kapnak ezek az ügyek, mint a választáskora megfogalmazott ígéretek. Jól mutatja ezt, hogy miközben a Molnár és Botka közötti, valamint Botka és Gyurcsány közötti viták a TOP5-be vitték az ellenzéket, addig a 13. havi nyugdíj megígérése szinte marginális hatást váltott ki.

Soros kivételével továbbra sincsen tematizációs ereje a Fidesznek

Három hónappal ezelőtti elemzésünkben azt írtuk, hogy „az interneten a választók aktivitását olyan ügyek határozták meg, amelyek nem kedvezőek a kormánypártoknak. Ez alól egyedül a „sorosozás” jelenti a kivételt, ahol elérik, hogy ismertté válik a neve hazai közvéleményben is.”

A kormány érezhetően minden tematizációs erejét erre az egy témára fűzi fel, és ez mindenképpen alkalmas arra az adatok alapján, hogy a legerősebb hatást váltsa ki a netező körében. Ezenkívül más témája a kormánynak nem hagyott jelentős nyomot (pl. a nemzeti konzultáció) az internetezők körében.

Közösségi média politikai trendelemzés

A Policy Agenda negyedéves rendszerességgel elkészíti azt a politikai ügyeket érintő elemzését, amely megmutatja, hogy az internetet használók körében mely témák voltak a leginkább érdekesek. Ennek során nem egyes hírek olvasottságát, vagy hírportálok látogatottságát mérjük, hanem azt, hogy az adott témák mekkora hatást váltanak ki a netezőkből.

Az az alapvetésünk, hogy ha egy hír sok megosztást, kommentárt, kedvelést kap, azaz terjed az internetezők körében, akkor az olyan témákat érint, amelyek érdekesek, megosztók, vélemény kifejtésére ösztönöznek. Ebből a szempontból mindegy, hogy az alaphír pozitív, negatív, vagy semleges megközelítésű, csak az számít, hogy érzelmeket vált ki az olvasókból (megosztja másokkal, kifejti ennek kapcsán véleményét).

Az elemzéshez szükséges adatokat adatelemző alkalmazás segítségével gyűjtöttük össze. Az elemzés módszertana elolvasható a Policy Agenda honlapján.

 

A Policy Agenda elkészítette a legnagyobb hírportálok adatelemzését a közösségi médiára gyakorolt hatását tekintve, az ezzel kapcsolatos adatok megtekinthetőek a www.policyagenda.huoldalon.