
A Policy Agenda saját felmérései és modell-számításai, a KKV konjunktúra-index, illetve a makrogazdaság pénzügyi- gazdasági-háztartási helyzetét előrejelző Gazdasági Fejlődés Index alapján elkészítette a 2012-2014 évekre szóló prognózisát.
A növekedés várat magára
A Policy Agenda makrogazdasági előrejelzése szerint a GDP 2012-ben másfél százalékkal esik vissza. 2013-ban várakozásaink szerint stagnálni fog, majd 2014-ben egy szerény, 0,5%-os bővülés képzelhető el. Mindez abban az esetben valósulhat meg, ha a feltételezéseink szerinti ipari termelés növekedése érezhetően megindul (5% körüli lesz), a mezőgazdaságban nem lesz akkora visszaesés, mint a tavalyi évhez képest idén volt és a külgazdasági feltételek kedvezőek lesznek. Ugyanakkor a lakossági fogyasztás további csökkenésére számítunk, amely azt is jelenti, hogy a belföldi kereslet nem biztosítja a gazdaság kereslet oldalú növekedését. Egyedül külkereskedelmi egyenlegünk alakulása kedvező, bár a következő időszakban nem várunk már számottevő javulást. Fizetési mérlegünk egyenlege évről-évre változatlanul néhány százalékkal növekedni fog. Nagy gond azonban, hogy a beruházások továbbra is csökkennek.
A lakosság közérzetét jelentősen befolyásolja, hogy idén és jövőre is csökken a reálbér (2012-ben -2,8%, 2013-ban -1,3%). Majd csupán 2014-ben remélhetünk minimális javulást, ennek feltétele lenne azonban, hogy az idén még 6%-hoz közeli éves szintű fogyasztói áremelkedést a gazdaságpolitika képes legyen a 3% körüli szintre szorítani.
A magas munkanélküliségi ráta stagnál, majd jövő évtől némiképp csökkenhet, de várakozásaink szerint 2014. végére sem sikerül 10% alá szorítani. Ezzel együtt nem várható a foglalkoztatottak számának növekedése, hiszen – ahogy az eddigi adatok is mutatják – a közfoglalkoztatás sem érezteti a hatását, sőt a jövő évben sem várjuk, hogy érdemben megemelje a munkában lévők számát.
Költségvetési hiány: három százalék alatt minden áron!?
A kormányzat eddigi magatartása arra utal, hogy az államháztartási hiányt mindenképpen igyekszik 3%-os szint alatt tartani. Mi is azzal számoltunk, hogy megszorítások, újabb adók árán ezt az elvet nem adhatja fel a kabinet. Ugyanakkor – ahogy korábbi elemzéseinkben is utaltunk erre – mind az idei, mind a jövő évi büdzsé esetén még jelentős (kiadás-csökkentő, bevétel-növelő) feladatai vannak a kormányzatnak.
A 2012-es költségvetés teljesítése során a jelenlegi adatok alapján tarthatónak látszik a 3 százalék alatti hiánycél. Ehhez szükséges, hogy a meglévő tartalékokhoz ne nyúljon a kabinet és a tárcáktól további szigorításokat követeljen. Más szóval továbbra is ellent kell állnia a pénzügyi kormányzatnak a politika, főleg a kormánypárti frakciók felől érkező nyomásnak, mely szerint rövidtávú politikai haszon érdekében növelnék a költségvetés kiadásait.
A néhány területen jelentkező többletbevétel, valamint a jelentős tartalék ellensúlyozza a vártnál kisebb bevételeket és nagyobb kiadásokat. A jövő évi költségvetésben, – ahogy korábban már jeleztük- 400-450 milliárd forintos „lyukat” látunk, amelynek legfőbb oka a munkahelyvédelmi akcióterv, és annak alátámasztására kimódolt intézkedések. A pénzügyi tranzakciós adó tervezett formában történő megvalósítása, a gazdaság fehéredését szolgáló lépések enyhén szólva is kétségesek. Prognózisunk teljesüléséhez azonban nélkülözhetetlen a pénzügyi bizalom gyors visszaszerzése.
POLICY AGENDA Makrogazdasági előrejelzése 2012-2014 évekre (2012. szeptember) | ||||
Mutatók | 2011 | előző év = 100 % | ||
2012 várható | 2013 | 2014 | ||
előrejelzés | ||||
GDP termelés % | 101,7 | 98,5 | 100,0 | 100,5 |
GDP belföldi felhasználása % | 99,5 | 98,5 | 100,3 | 100,8 |
Lakossági fogyasztás | 100,1 | 98,0 | 99,4 | 100,2 |
Közösségi fogyasztás | 97,6 | 98,3 | 99,9 | 100,1 |
Állóeszköz felhasználás, beruházás | 94,6 | 97,9 | 98,0 | 100 |
Export áruforgalom (kivitel) % | 108,4 | 104,8 | 106,5 | 108,1 |
Import áruforgalom (behozatal) % | 106,3 | 103,2 | 104,2 | 106,8 |
Külker. áruforgalom egyenlege, milliárd euró | 6,9 | 5,1 | 5 | 5,5 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege, milliárd euró | 1,6 | 3,1 | 3,7 | 4,1 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege GDP %-ában | 3,5 | 3,2 | 3,9 | 4,0 |
Fogyasztói árindex (infláció) % | 103,9 | 105,9 | 104,8 | 103,5 |
Nemzetgazd. bruttó átlagkereset alakulása % | 105,2 | 103,1 | 103,5 | 104 |
Munkanélküliségi ráta % | 11 | 11 | 10,8 | 10,5 |
Államháztartási egyenleg (ESA) GDP %-ában | 4 | -3,0 | -2,9 | -2,9 |
Jegybanki alapkamat alakulása* | 7 | 6,5 | 6,0 | 5,5 |
Forrás: KSH. MNB * év végén
|
|
|
|
|