Úgy tűnik, a Fidesz is visszatér a korábbi kabinetek által alkalmazott kormányzati modellhez
Májusban kétéves a kormány, melynek kapcsán a Policy Agenda azt vizsgálta meg, hogy a frakció és kormány jogalkotási teljesítménye miképpen alakult. Korábbi elemzéseinkben bemutattuk, hogy egy újszerű kormányzási rendszert honosított meg a Fidesz, a frakciókormányzást. A mostani adatok azonban azt mutatják, hogy kezdi átvenni a kormány a vezető szerepet a törvényalkotás területén, amely talán a korábban meghirdetett konszolidációs politika egyik eredménye.
A Fidesz második kormányzása a legtermékenyebb
Megnéztük, hogy az új Országgyűlés megalakulása óta a kormánypárti frakciók és a kormány hány olyan törvényjavaslatot nyújtott be, amely elfogadásra is került. A kormány esetében a korrekt összehasonlíthatóság miatt nem számoltuk a nemzetközi egyezmények kihirdetését.
Az elmúlt két évben a kormány 175 javaslata vált törvénnyé, míg a Fidesz-KDNP képviselőcsoport tagjai 144 elfogadásra került kezdeményezéssel álltak elő. Ha 1998-ig visszamenőlegesen megnézzük az adatokat, akkor az látszik, hogy a mostani kormány teljesítménye a harmadik legjobb a többi kabinethez képest. Ugyanakkor a jelenlegi kormánypárti frakciók egyedül több törvényjavaslatot készítettek elő, mint a korábbi időszakok frakciói együttesen.
időszak | kormány által benyújtott és elfogadott törvényjavaslatok | kormánypárti képviselők által benyújtott és elfogadott törvényjavaslatok |
1998-2000 (első Orbán-kormány) | 147 | 25 |
2002-2004 (Medgyessy-kormány) | 189 | 37 |
2006-2008 (második Gyurcsány-kormány) | 194 | 28 |
2010-2012 (második Orbán-kormány) | 175 | 144 |
(A kormány által beadott javaslatok között nem számoltuk a nemzetközi szerződések kihirdetésére vonatkozóakat.)
Frakciókormányzás vége?
A kormányzás első naptári évében még abszolút az a trend uralta a jogalkotást, hogy szinte minden jelentősebb ügyet a kormánypárti frakciók nyújtották be. Ennek köszönhető, hogy a rendszerváltás utáni parlamenti munkát megvizsgálva, egyedülálló módon a kormánytöbbséget biztosító képviselők aktívabbak voltak a kormányzatnál. A 2010-ben benyújtott és később elfogadott törvények közül 57%-ot a képviselők nyújtották be, míg csupán 43%-a kötődött a kormányhoz.
A tavalyi évben alapvetően megváltozott a tendencia, mivel az elfogadott törvények 64%-át már a kormány nyújtotta be az Országgyűléshez. Azaz a frakció által vezényelt jogalkotási tempó megtörni látszott, és egyelőre az ez évi adatok is azt mutatják, hogy stílusváltás hosszabb távú lesz ezen a területen. 2012-ben az eddig elfogadott törvények 60%-a miniszterek előterjesztéseként került elfogadásra a képviselők által.
év | kormány által benyújtott és elfogadott törvényjavaslatok | Fidesz és a KDNP képviselők által benyújtott és elfogadott törvényjavaslatok |
2010. | 57 | 76 |
2011. | 103 | 58 |
2012. | 15 | 10 |
(A kormány által beadott javaslatok között nem számoltuk a nemzetközi szerződések kihirdetésére vonatkozó javaslatokat.)
A kormányzati ciklus elején teljes mértékben az volt a jellemző, hogy a politikailag fajsúlyos ügyeket a képviselők nyújtották be. A tavalyi évben már ez megosztva történt a kormányzat és a kormánypárti frakciók között, amely szintén arra utal, hogy a pártelnök-miniszterelnök igyekezett normál módon teret adni a kormányzati munkának is, és nem csak a saját frakciójára támaszkodott.
Természetesen nem zárható ki, hogy lesznek olyan jelentősebb törvényjavaslatok, amelyek képviselői önálló indítványként kerülnek a törvényhozás elé, de a korábban retorikai szinten meghirdetett konszolidációs politikának mindenképpen eleme kell legyen, hogy minimalizálják ezeknek a számát. A külső kritikák egy része éppen a jogalkotás átláthatatlanságát, az egyeztetések hiányát és a javaslatok elfogadásának körülményeit, gyorsaságát támadta.
Tárcák között a KIM volt az első
Az első két év alapján a legtöbb törvényjavaslatot, jelentést és országgyűlési határozati javaslatot a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium nyújtotta be. A két tárca nélküli miniszter jogalkotási tevékenysége minimális volt, míg, talán szokatlan módon, a Vidékfejlesztési Minisztérium is csak kevés kezdeményezéssel fordult a törvényhozók felé.
minisztérium | összes kezdeményezés (*) |
Belügyminisztérium | 30 |
Nemzeti Erőforrás Minisztérium | 26 |
Honvédelmi Minisztérium | 26 |
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium | 75 |
Külügyminisztérium | 4 |
Nemzetgazdasági Minisztérium | 63 |
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium | 22 |
egyes pénzügyi szervezetekért felelős tárca nélküli miniszter | 0 |
nemzetpolitikáért felelős tárca nélküli miniszter | 2 |
Vidékfejlesztési Minisztérium | 11 |
összesen (**) | 254 |
(*-nem számoltuk a nemzetközi szerződések kihirdetésére vonatkozó javaslatokat; **- a több minisztérium által közösen előterjesztett kezdeményezéseket mindegyik tárcánál feltüntettük, de az összeredménybe természetesen csak egyszer számoltuk bele)
A jelentős területeket tömörítő minisztériumok között a Navracsics miniszter vezette tárca volt a legaktívabb, mivel szinte egyedüliként képes volt tempót tartani a kormánypárti frakciókkal, míg a két minisztert is „elfogyasztó” Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az összes kormány által beadott javaslatnak alig több, mint 8 százalékát adta. De ugyanígy viszonylag szerény eredményt mutathat fel azóta név és miniszterváltáson is átesett Nemzeti Erőforrás Minisztérium, amely az összes kormányzati kezdeményezés 9%-t tette le az asztalra.
Interjú Krausz Péter elemzővel: http://gazdasagtv.hu/allamhaztartas/2012-05-16/lealdozoban-a-frakciokormanyzas