2012-es költségvetés: a tűzzel játszik a kormány

2012-es költségvetés: a tűzzel játszik a kormány

A kormány gyorsított ütemben módosíttatja a 2012-es költségvetést. Ennek legfőbb oka az 5000 fő alatti települések számára elrendelt adósságrendezés. A Policy Agenda heti elemzésében ezért azt vizsgálta meg, hogy tartható-e az idei hiánycél.

A kormány is lemondott a 2,5%-os hiány teljesüléséről?

A kabinet most azt javasolta az Országgyűlés számára, hogy kb. 100 milliárd forinttal emeljék meg a 2012-évi költségvetési hiány mértékét. Ezzel párhuzamosan ugyancsak ekkora mértékben emelkedne meg a kiadási előirányzat. Ennek egyértelmű oka a következő: az 5000 fő alatti települések esetében nagyságrendileg 96 milliárd forint korábban felvett hitel visszaváltását szeretnék megoldani. Ennek során viszont nem a hitel átvállalását, hanem az önkormányzatok számára a hitel kiváltásához szükséges pénz átadását választották. Ez pedig folyó kiadásnak fog minősülni a központi költségvetés számára.

Amennyiben teljesíthetőnek gondoljuk a költségvetési törvényben rögzített számokat, akkor is látható, hogy már a kabinet szerint sem sikerül tartani azt a hiánypályát, amit előzetesen kiszámoltak. Önkormányzati szektor nélkül is már 2,3%-os lesz a várható hiány mértéke, miközben a költségvetés kidolgozásakor még csak 2%-kal számoltak.

Az önkormányzati hiány mértékét jelenleg csak a kormány által adott várakozások alapján tudjuk becsülni. A 2012-es költségvetési törvény indoklásában még 150 milliárd forintos hiánnyal számoltak a települések esetében. Ezt figyelembe véve 2,8% lenne a hiány mértéke az államháztartás egészére nézve.

Könnyen 3% felett lehet a hiány

A Költségvetési Tanács diszkréten fogalmaz az idei folyamatok megítélése során, hiszen a költségvetés módosításához adott véleményében azt közli: „a 2012. évi költségvetési egyenleg tartását biztosító intézkedésekről szóló 1428/2012. (X . 8.) Korm. határozatban rögzített intézkedések végrehajtása és az Országvédelmi Alap zárolása mellett a tervezett módosítás esetén is 3 százalék alatt tartható a költségvetés GDP-arányos hiánya.” Azaz a Tanács sem mondja már ki, hogy tartható lenne a 2,5 százalékos hiánycél.

A Policy Agenda számításai szerint önkormányzatok nélkül nézve 2,4%-os lesz a hiány mértéke, és nem csak a kiadások növekedése miatt lesz rosszabb, hanem a kormány által reméltnél alacsonyabb GDP adatok következtében is. Ha ehhez hozzáadjuk még az önkormányzatok által termelt hiányt is, akkor számításaink szerint éppen alatta marad a hiány a kritikus 3%-nak.

Mindez csak és kizárólag akkor teljesülhet, ha nem enged a kormány a belső nyomásnak, és nem szabadítja fel a tartalékokat. Úgy tűnik, hogy a gazdaság lassulása miatt kb. 450 milliárd forinttal lesz kisebb a bevételi oldal. Igaz ezt még képes a kabinet néhány tétel (korhatár alatti ellátások, fejezeti zárolások, Nemzeti Foglalkoztatási Alap) alacsonyabbra szabott kiadásaival és természetesen a 360 milliárd forintos tartalékkal némileg befedni.

Véleményünk szerint a kormány elsődleges gazdaságpolitikai célja, hogy bebizonyítsa nemzetközi partnerei számára, hogy képes olyan költségvetési politikát folytatni, amely a „tervezett és kívánatos” cél alatt tartja a hiány mértékét. Ha ezt 2012-ben nem sikerülne végrehajtani, akkor az olyan kudarcot jelentene, amely megkérdőjelezné az eddigi lépések értelmét is. A feszes költségvetési politika megbontása azonban most már megkezdődött azzal, hogy a kabinet nem átvállalja, hanem kifizeti a kistelepülési önkormányzatok adósságát. Ez a mostani kb. 100 milliárd forintos lépés talán még kezelhető, de ha a politikai érdekek miatt elindul egy év végi költekezési hullám (pl. újabb adósság kifizetések), akkor ez már átbillentheti a költségvetési hiányt a 3% feletti sávba.

Interjú Belyó Pál kutatási igazgatóval