Az Országgyűlés elfogadta a 2014. évi költségvetés főszámait. Jelentősen emelkedett a központi költségvetés hiányának mértéke, és érdekes átrendeződések történtek a büdzsén belül. A Policy Agenda megvizsgálta, hogy mennyire tudott (akart?) a kormány ellenállni a pártpolitikai lobbiknak a parlamenti vitában, és hol engedett a szakmai józanság ellenében is.
Tervek és a valóság
Megszokhattuk a jelenlegi kormányzati ciklusban, hogy az elfogadott és a ténylegesen meg is valósuló költségvetés szinte biztosan nincsen köszönő viszonyban egymással. Az idei évvel együtt azt utolsó három év költségvetéseit nézve a kormány csak a hiánycél kapcsán összesen kb. 1300 milliárd forintot változtatott az eredeti tervhez képest a végrehajtás során. Ebben a tekintetben 2011. volt a legdrámaibb, amikor 1055 milliárd forinttal csökkent a konvergencia programnak, és főleg a magánnyugdíj-pénztári rendszer felszámolásának köszönhetően a hiány mértéke.
A költségvetés fő számainak változása
(költségvetési törvény és annak végrehajtása alapján)
(milliárd Ft)
| 2011. év | 2012. év | 2013. év | |||
eredeti | tényleges | eredeti | tényleges | eredeti | törvénnyel módosított | |
bevétel | 13.222 | 13.294 | 14.422 | 14.504 | 15.314 | 15.325 |
kiadás | 14.964 | 13.838 | 15.021 | 15.125 | 16.156 | 16.376 |
hiány | 1.742 | 687 | 599 | 576 | 842 | 1.050 |
Az idei évben nagyon engedett a költségvetési fegyelem területén a vasszigor. Az évközbeni módosításokkal 200 milliárd forinttal feljebb kúszott a hiány mértéke, amely akár az október végi adatok alapján év végén még nagyobb is lehet.
Frakció feszegeti a határokat
A Policy Agenda megnézte azt is, hogy a költségvetés országgyűlési vitája alatt mennyire válik engedékennyé a kormány. Az adatok azt mutatják, hogy a hiány mértékében a 2011. évi és a 2012. évi költségvetés elfogadása során szigorú volt a kormányzat, és nem engedte, hogy növekedjen az eredeti tervhez képest annak mértéke. A 2013. évi költségvetésnél ez már nem volt igaz, mert 164 milliárd forinttal emelte a vita során a hiány mértékét a kormánypárti frakció, majd a tárgyévben további 60 milliárd forinttal növelték a költségvetési hiány mértékét.
A költségvetés fő számainak változása a parlamenti vita során
| 2011. évi | 2012. évi | 2013. évi | 2014. évi (főszámok elfogadása után) |
bevétel változása | + 72 mrd | +390 mrd | +514 mrd | +25 mrd |
kiadás változása | + 70 mrd | + 390 mrd | + 678 mrd | + 85 mrd |
hiány változása | + 2 mrd | 0 | + 164 mrd | + 60 mrd |
Természetesen az önmagában még nem jelenti azt, hogy a kormánypárt felelősen viszonyul a költségvetéshez, ha a hiányt nem növeli plusz igényeivel. Az elvszerűség akkor biztosított, ha a többlet terhekhez valódi forrásokat képes hozzárendelni. Ezen a területen azonban komoly problémák vannak. Előszeretettel nyúlnak a kormánypárti képviselők az ÁFA bevételekhez. Amennyiben formálisan meg szeretnék valaminek az ellentételezését is teremteni, akkor megemelik a várható ÁFA bevételeket. Ez azt jelenti, hogy felülbírálják a kormányzati szakemberek előrejelzéseit, és minden esetben indoklás nélkül egyszerűen felülírják a bevételi terveket.
ÁFA bevételek változása a parlamenti vita során
(milliárd Ft)
év | kormány által tervezett ÁFA bevétel | országgyűlés által elfogadott ÁFA bevétel | tényleges ÁFA bevétel |
2011. | 2.498 | 2.558 | 2.489 |
2012. | 2.698 | 2.722 | 2.747 |
2013. | 2.826 | 2.953 | 2.775* |
2014. | 3.000 | 3.014 | 2.800-2.830* |
* Policy Agenda becslése a 2013. I-X. hónap alapján
Ebben a ciklusban ez 225 milliárd forint értékben történt meg. Ennek a csábításnak ebben az évben sem tudtak ellenállni, és az amúgy is irreális bevételi tervre 14 milliárd forintot terveztek többletként. Pont annyit, amennyivel a BKV-nak járó támogatást növelték. Nyilvánvalóan ez a 14 milliárd forint a fedezete – legalábbis részben – a mostani BKV bérletárak csökkentésének. A helyzet sajátossága, hogy a bérletek árának csökkentése ÁFA kiesést jelent a költségvetésnek.
Lesz-e korrekció?
A 2014. évi költségvetés még nem került elfogadásra. Egyelőre az úgynevezett fő számokat látjuk, amelyeket elvileg nem változtatnak már a törvény végleges elfogadásakor. Ugyanakkor a jogszabály lehetőséget teremt arra, hogy az utolsó pillanatban jelentősen átírják akár a bevételeket, akár a kiadásokat.
A mostani adatok alapján, bár a GDP idei mértéke jobb lesz, mit a korábbi várakozásokban, a Policy Agenda megítélése szerint nem lehet teljesíteni a 3% alatti hiánycélt. A 60 milliárd forintos hiánynövelés ugyan pozitív hatással lesz az önkormányzatok gazdálkodására, mivel ez az összeg az adósságainak átvállalására megy el, de nem olyan mértékben, hogy az semleges hatású legyen a költségvetés egészére.
A jövő évi költségvetés kapcsán pedig kényelmes helyzetben lehet a kormány, hiszen – főleg egy április 6-ai választási időpont esetén – még csak az első kéthavi adatok lehetnek ismertek, így nem kényszerül arra a kabinet, hogy a választások előtt bármit is átrendezzen a költségvetésen. Így tehát könnyen mondhatja majd a kormány, hogy nem látszanak végrehajtási problémák a büdzsében.