Jövő évi költségvetés nem osztogatásról szól

Jövő évi költségvetés nem osztogatásról szól

A kormány benyújtotta a 2017. évi költségvetés tervezetét. Az első elemzések, és ezt a kormány sem igyekezett cáfolni, arról szóltak, hogy a kabinet elengedte a gyeplőt, és választási költségvetés készült. Az oktatásra, egészségügyre és a társadalombiztosítási, jóléti kiadásokra 592 milliárd forint többletet szánnak – a nemzetgazdasági miniszter bejelentése alapján. A Policy Agenda azt nézte meg, hogy valóban „osztogatásról” szól-e a jövő év.

Az osztogatás az, amit a lakosság is érez

Nyilvánvalóan nincs egzakt definíciója annak, hogy mikortól tekinthető egy költségvetés választási költségvetésnek. Ugyanakkor összegyűjthetőek azok a momentumok, amelyek erre engednek következtetni, így:

·         a korábbi évek tendenciájától eltérően növekvő költségvetési hiány;

·         a nagyobb ellátórendszerek számára többletforrások biztosítása;

·         a háztartások helyzetének javítása;

·         a bérek – nem csoportokat érintő – nettó értéknek javítása.

Első látásra ezeknek a feltételeknek megfelel a jövő évi büdzsé, hiszen míg 2011-ben 5,5 százalék felett volt a hiány mértéke, 2012-től kezdve a tavalyi évig átlagosan 2,3 százalékos hiány teljesült. Sőt 2015-ben a deficit csak 2 százalék lett, és az idei évre is 2 százalékot terveztek.

Jövő évre azonban 2,4 százalékos hiánycéllal számolnak, amely 0,4 százalékponttal magasabb, mint a tavalyi évben volt. Ez, illetve a jövő évre prognosztizált 3,1 százalékos gazdasági növekedés számításaink szerint egy 460 milliárd forintos mozgásteret jelentett.

Az magasabbra tervezett költségvetési hiányból, valamint a vélelmezett gazdasági növekedésből juttat most a kormány a nagyobb ellátórendszereknek. Az oktatásra, az egészségügyre és a társadalombiztosítási-, jóléti szolgáltatásokra összesen 592 milliárd forinttal terveznek többet. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez nem jelent feltétlenül nettó többletet, hiszen ha a bérek növekednek, akkor az azt terhelő adók, járulékok beáramlanak a költségvetésbe.

Oktatás, egészségügy növekszik, de nem úgy

Elsőre úgy tűnik, hogy az állam konszolidálni akarja ezeket a problémás területeket. Ha alaposabban megnézzük a számokat, akkor már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Az oktatásnál 17%-os növekményt találunk, ami még a GDP-hez viszonyítva 0,47 százalékpontos növekedést jelent.

 

 

 

 

változás (2017/2016)

GDP (%) – 2016

GDP (%) – 2017

Oktatási tevékenységek és szolgáltatások

1,17

4,63

5,10

 

iskolai előkészítés és alapfokú

      oktatás

1,04

0,71

0,70

 

középfokú oktatás

1,14

0,58

0,62

 

felsőfokú oktatás

1,17

1,43

1,58

 

egyéb oktatás

1,22

1,91

2,20

 

 

Ugyanakkor ez valójában két területen következik be. A felsőfokú oktatásnál, és az egyéb oktatási feladatoknál (az oktatást kiegészítő szolgáltatások: pl. étkeztetés, szállítás, bentlakásos elhelyezés, valamint az oktatási kutatások és módszertani tevékenységek szakigazgatása, megszervezése, működtetése és fejlesztése tartoznak ide). Érdemi előrelépés az alapfokú oktatásnál nincsen, ott csupán 4%-os a források bővülése.

Álláspontunk szerint ezek a többletforrások nem alapozzák meg az oktatásban azt a minőségi változást, amelyért az elmúlt hónapokban küzdöttek a civil mozgalmak és szakszervezetek.

Az egészségügy területén 12%-os forrásbővülést ígérnek, amely minimális emelkedést jelent a GDP-hez viszonyítva. Ha a kiadási oldalon belül nézzük, akkor valójában még csökken is az erre a területre fordított pénzek aránya. 2016-ban a tervek szerint a kiadások 9,5%-a megy el az egészségügyre, jövőre már csak 9,4%.

 

 

változás (2017/2016)

GDP (%) – 2016

GDP (%) – 2017

Egészségügy

1,12

3,85

4,09

 

kórházi tevékenységek és szolgáltatások

1,18

2,00

2,22

 

háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat

1,01

0,35

0,34

 

rendelői, orvosi, fogorvosi ellátás

1,06

0,20

0,20

 

közegészségügyi tevékenységek és

        szolgáltatások

1,05

0,12

0,12

 

egyéb egészségügy

1,08

1,19

1,21

 

 

A kórházi tevékenységek kivételével nem látszik, hogy érdemi bővülés lenne ezen a területen, és ez utóbbi is csak arra elegendő, hogy a korábbi béremelések fedezete meglegyen, illetve talán konszolidálni lehessen a tartozások egy részét.

Jóléti kiadások még csökkenek is

A kormány bár büszke volt rá, hogy növeli a társadalombiztosítási és jóléti kiadásokat, valójában a GDP-hez, vagy a teljes kiadásokhoz viszonyítva ennek a csökkenése következik be.

 

 

 

 

 

változás (2017/2016)

GDP (%) – 2016

GDP (%) – 2017

társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások

1,03

14,40

14,01

 

táppénz, anyasági vagy ideiglenes rokkantsági

          juttatások

1,04

1,29

1,26

 

nyugellátások

1,02

8,64

8,32

 

egyéb társadalombiztosítási ellátások

0,99

0,16

0,15

 

munkanélküli ellátások

1,19

0,14

0,15

 

családi pótlékok és gyermekeknek járó ellátások

1,02

1,47

1,41

 

egyéb szociális támogatások

1,00

1,15

1,09

 

szociális és jóléti intézményi szolgáltatások

1,11

1,56

1,63

 

 

A háztartások számára akkor lenne érzékelhető az osztogatás, ha az a mindennapi kiadások között megjelenne. A szociális juttatások, nyugdíjak terén nem lesz érdemi emelkedés. A kabinet a nyugellátások esetében a 0,9%-os emelés miatt még magyarázkodni is kényszerült.

A bérek esetében sem várható nagyobb bérfelzárkózás. A költségvetésből és a konvergencia programból az olvasható ki, hogy jövőre a nettó átlagkereset változása kisebb mértékű lesz, mint idénre tervezték. 2016-ban ugyanis 5,6%, míg jövőre 5,1% a tervezett.

Az adótörvény-változások eddig ismert tervei alapján érdemi segítség a családok számára az áfa egyes termékeket érintő csökkentése lesz. Ez a kormány számai szerint 35-40 ezer forint/háztartás éves megtakarítást jelenthet. Az általunk végzett számítások alapján– figyelembe véve, hogy az UHT tejet nem érinti az ÁFA csökkentése – ez inkább 20 ezer forint/háztartás/év körül alakul majd. Ez havi szinten 1700 forint körüli megtakarítás lesz.

A költségvetési kiadások növekedései között az egyik legnagyobbat a lakásépítési támogatások jelentik. Jövőre a CSOK miatt 211 milliárd forintot szánnak erre. Ugyanakkor ez csupán a társadalom szűk részét érinti majd, ezért általános hatása a családokra nem lesz, miközben rendkívül magas kiadást jelent.

A jövő évi költségvetés bár első látásra osztogatásnak tűnik, mégsem hoz majd jelentős életszínvonal javulást. Az alapvető élelmiszerek egy részének árcsökkentése, a kétgyermekes családoknak járó adókedvezmény növekedése, és a CSOK összességében nem helyettesítik azt, amit a bérek alacsony színvonala okoz. Ráadásul mindezt úgy történik, hogy politikailag az egyik legaktívabb társadalmi csoport, a nyugdíjasok számára érdemi javulás sem várható, hiszen a várható inflációnak megfelelő (0,9%-os) emelést kapnak csupán.

Az oktatás és az egészségügy terén ezek a kiadási összegek nem jelzik, hogy minőségi javulásra lehet számítani. Az ezeken a területeken meglévő elégedetlenséget tulajdonképpen még kezelni sem akarja a kabinet.