A kormány korábban az állami alkalmazottak számának csökkentését tűzte ki célul. Azt gondolták, hogy a köztisztviselőként, közalkalmazottként dolgozó felesleges létszám átirányítható a versenyszférába és ezzel kezelni lehet az egyre növekvő munkaerőhiányt. A Policy Agenda a tavalyi költségvetés zárszámadása alapján azt látja, hogy a bürokrácia csökkenése leginkább a pedagógusok esetében érezhető.
Sokan dolgoznak az államnak
A tavalyi költségvetés zárszámadása alapján 2016-ban a központi költségvetés által foglalkoztatottak száma 556 ezer fő volt. Ez 4 ezer fővel kevesebb (0,7%-os csökkenés), mint a 2015. évi adat. Továbbra is az látszik, hogy a bürokráciacsökkentés hatása nem érződik. Igaz ugyan, hogy a kormányzati háttérintézmények átszervezése teljes mértékben 2017-ben valósul meg.
A költségvetési szervek létszáma és személyi kiadásai
év | költségvetési szerveknél foglalkoztatottak létszáma (ezer fő) | költségvetésnél foglalkoztatottak rendszeres személyi juttatásai (mrd Ft.) | költségvetés személyi juttatásai (mrd Ft.) |
2008. | 245 | 715 | 1024 |
2009. | 247 | 667 | 959 |
2010. | 251 | 675 | 981 |
2011. | 261 | 712 | 978 |
2012. | 364 | 987 | 1233 |
2013. | 517 | 1267 | 1665 |
2014. | 534 | 1473 | 1827 |
2015. | 560 | 1567 | 1960 |
2016. | 556 | 1694 | 2109 |
2017. | n.a. | n.a. | 2126 (t) |
t) – költségvetésben tervezett összeg
A gazdasági válság óta 311 ezer fővel nőtt a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak létszáma. Ennek a növekedésnek a jelentős része abból fakad, hogy a kormány magához vonta az egészségügyi intézmények és a közoktatási rendszer irányítását. Ezáltal a korábbi „önkormányzati dolgozók” hirtelen kormányzati alkalmazottak lettek.
Stagnál a vezetők száma, de kevesebb a tanár
2010-ben a köztisztviselők, kormánytisztviselők és közalkalmazottak között 12,6 ezer fő vezető volt. E körben 69 milliárd forintot tettek ki a rendszeres személyi juttatások(ehhez még hozzá kell számítani a nem rendszeres személyi juttatásokat, de ennek összegét nem közölte a kormány).
Ugyanezek a számok 2015-ben a következők voltak: 19 ezer fő és már 107 milliárd forintot „vitt el” ez a létszám a közös büdzséből. A 2016. évi költségvetési zárszámadás szerint minimálisan (3%-kal) csökkent a vezetők száma, ugyanakkor a béremeléseknek köszönhetően 110 milliárd forintra nőtt a bérköltség. Kérdés, és ezt csak a 2018-as választások után tudjuk meg (jövő ősszel lesz nyilvános a 2017. évi zárszámadás), hogy az átszervezések eredményeként lesz-e tényleges költségcsökkenés ezen a területen.
Jó hír mindenképpen, hogy 2016-ban nem nőtt az előző évhez képest a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak száma, és a vezetői szintek „burjánzása” is megállt. Ugyanakkor árnyalja a képet, hogy miközben a köztisztviselők, kormánytisztviselők, állami tisztviselők száma szinten változatlan maradt, addig a közalkalmazotti kar létszáma 1,2%-kal csökkent. Ezen belül 4,6%-os volt a közoktatásban dolgozók számának visszaesése. A jelenség mögött két ok állhat egyszerre. Egyrészt több állami intézmény került át egyházi fenntartásba,és így az ott dolgozók kikerültek a költségvetés közvetlen fennhatósága alól. A másik ok a pályaelhagyás, és az ebből következő munkaerőhiány.
Nemzetközik körkép
A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) adatai szerint 2016-ban az állami foglalkoztatottak aránya az összes foglalkoztatottnak kb. 30%-ra nőtt(ebbe nem csak a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak számítanak bele, hanem az állami és önkormányzati cégek alkalmazottai is). Ezzel a környező országok közül Szlovákia után a második legnagyobb a létszám hazánkban.
Ez számokban kifejezve azt jelenti, hogy 2010 és 2016 között az állam által alkalmazottak száma 262 ezer fővel nőtt. Ez a teljes foglalkoztatotti létszám-növekedés 46%-át jelentette. Azaz az állam jelentős szerepet játszott abban, hogy többen dolgozzanak most, mint a kormányváltáskor.Ezzel szembe állítható Lengyelország, ahol úgy nőtt a foglalkoztatottak száma, hogy a versenyszféra még a közszféra csökkenését is kompenzálta.
Állami alkalmazottak aránya az összes foglalkoztatott között
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Bulgária | 23,6 | 23,9 | 24,0 | 24,6 | 24,5 | n.a. | 23,1 | 22,6 |
Horvátország | 27,8 | 28,8 | 30,1 | 31,2 | 31,7 | 31,5 | 29,7 | n.a. |
Magyarország | 26,3 | 27,2 | 26,4 | 26,8 | n.a. | 28,8 | 31,9 | 29,6 |
Lengyelország | 26,8 | 26,4 | 25,6 | 25,1 | 25,2 | 24,8 | 23,9 | 23,7 |
Románia | 18,7 | 18,1 | 18,0 | 17,0 | 16,2 | 15,5 | 16,6 | 16,5 |
Szerbia | 31,0 | 29,2 | 30,2 | 31,2 | 30,9 | 29,9 | 28,5 | 26,7 |
Szlovákia | 26,5 | 26,6 | 26,4 | 27,2 | 27,2 | n.a. | 27,0 | 31,5 |
Szlovénia | 20,9 | 21,7 | 22,4 | 22,9 | n.a. | 24,9 | n.a. | n.a. |
(forrás: ILO statisztika)